afkare no

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

بلیچینگ دندان چیست؟ هزینه و عوارض بلیچینگ

بلیچینگ دندان چیست؟ هزینه و عوارض بلیچینگ
اگر دندان‌های مرتب و خوش فرمی دارید، برای افزایش زیبایی از روش‌هایی که منجر به تراشیدن و آسیب به دندان می‌شوند دوری کنید. شما می‌توانید تنها با بلیچینگ دندان، به زیبایی خود بیفزایید.
بلیچینگ یک روش موقتی برای سفید کردن دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند است. از دو روش آفیس بلیچینگ و بلیچینگ در منزل می‌توان برای سفیدی دندان‌ها کمک گرفت. که اولی نتیجه سریع‌تری دارد اما دومی زمان بیشتری برای اثرگذاری نیاز دارد ولی مقرون‌به‌صرفه است.
بلیچینگ دندان چیست؟
بلیچینگ دندان یکی از تخصصی‌ترین درمان‌های دندانپزشکی است. این روش با از بین بردن تمام جرم‌های اضافی ایجاد شده روی دندان و حذف لکه‌ها و رنگ‌دانه‌های غیرطبیعی، منجر به سفیدتر شدن دندان‌های می‌شود.
برای بلیچینگ، دندان‌پزشک از یک ژل سفیدکننده که غلظت زیادی دارد، استفاده می‌کند تا دندان‌های شما در زمان کم جرم‌زدایی و لکه‌گیری شود. البته این روش فقط برای دندان‌های طبیعی مؤثر است و روی ایمپلنت‌ها و روکش‌ها اثری ندارد.
در روش بلیچ کردن، چیزی به دندان اضافه نمی‌شود و همین‌طور چیزی از اجزای اصلی دندان نیز تراشیده و حذف نمی‌گردد. تنها با مالیدن و برداشتن مواد سفیدکننده این فرآیند رخ می‌دهد.
میزان سفید شدن در افراد مختلف یکسان نیست و بسته به جنس و رنگ اولیه دندان تا دو الی سه درجه تغییر رنگ می‌دهد.
روش‌های بلیچینگ دندان
بسیاری از افراد گمان می‌کنند روش‌های سفید کردن دندان مشابه هستند، اما لازم است بدانید با وجود یکسان بودن نتیجه، فرآیند انجام کار متفاوت است. همین‌طور استفاده از روش بلیچینگ بسیار کاربردی‌تر از روش‌های سفید کردن دندان در منزل بوده، ریسک کمتر و تأثیر طولانی‌مدت تری دارد.
1.    آفیس بلیچینگ
این بلیچینگ در مطب دندان‌پزشک تحت ایمن‌ترین شرایط انجام می‌شود. آنچه که منجر به محبوبیت آفیس بلیچینگ شده است، سفید کردن دندان‌ها با صرف کوتاه‌ترین زمان ممکن است که ماندگاری بالایی دارد.
هیدروژن پراکسید غلیظ یکی از موادی است که متخصص می‌تواند از آن استفاده کند. دندان‌پزشک در طی دو الی سه جلسه و هر بار به مدت یک ساعت باید از این مواد سفیدکننده برای بلیچینگ استفاده کند تا مطلوب‌ترین نتیجه حاصل شود.
2.    بلیچینگ در منزل
برای انجام بلیچ منزل باید به متخصص خود مراجعه نمایید و از او بخواهید تا دندان‌های فکر بالا و پایین شما را قالب بگیرد. این قالب‌های پلاستیکی شفاف و نازک طوری ساخته می‌شوند که بتوانید به راحتی در منزل مورد استفاده قرار دهید.
مواد را به اندازه تجویز دندان‌پزشک درون قالب ریخته و سپس روی دندان قرار می‌دهید. غلظت مواد در این روش پایین است تا خطری هنگام استفاده در منزل برای شما وجود نداشته باشد. به همین دلیل باید چندین ساعت این قالب را تحمل کنید تا اثر آن را ببینید.

3.    پاور بلیچینگ
یکی از روش‌های جدید سفید کردن دندان‌ها، پاور بلیچینگ است. این روش با استفاده از هیدروژن پراکسید غلیظ طی یک جلسه انجام شده و تحت عنوان روش فوری شناخته می‌شود.
یکی از عیب‌های این روش، ماندگاری کمتر آن نسبت به سایر روش‌هاست. زیرا فرد حدودا دو تا سه سال بعد نیاز به انجام مجدد بلیچ پیدا می‌کند.

قبل از بلیچینگ چه کارهایی باید انجام دهیم؟

قبل از اینکه برای بلیچینگ اقدام کنیم ابتدا باید دندان های پوسیده را ترمیم کنیم سپس در صورت نیاز جرمگیری دندان ها و برساژ را انجام دهیم تا نتیجه‌ی بهتری از بلیچنگ بگیریم.

باید این نکته را در نظر داشته باشیم  که بلیچینگ بر روی پرکردگی‌ها، لمینت‌ها، روکش‌ها و زردی‌های ریشه دندان که بر اثر تحلیل رفتن لثه به وجود آمده تاثیری ندارد.

مزایای بلیچینگ دندان:

در این روش معمولا احتیاجی به تراش دندان و سایر کارهایی که جهت آماده‌سازی دندان برای لمینت انجام می‌شود، نیست. بنابراین روشی سریع و آسان برای سفیدکردن دندان‌ها می‌باشد.

تراشیدن دندان ممکن است باعث بروز مشکلاتی همچون فرسایش مینای دندان و... شود، بنابراین بلیچینگ به دلیل عدم نیاز به تراش، عوارض کمتری برای دندان‌ها خواهد داشت. به عقیده‌ی بعضی از متخصصین دندانپزشک، بلیچینگ راهی بدون عارضه می‌باشد.

۲۴ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۲:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا

درمان تیر کشیدن دندان روکش شده

درمان تیر کشیدن دندان روکش شده

بهترین نوع روکش دندان کدام است؟

روکش‌های تمام فلزی، بهترین نوع روکش است. در درجه‌ی بعدی، روکش دندانی زیرکونیا بسیار با کیفیت می‌باشد.
عوارض روکش دندان:

شما برای اینکه دندانتان را روکش کنید، نیاز به تراشیدن آن دارید. همین امر مهم‌ترین عارضه‌ی روکش کردن دندان است. زیرا در صورتی که به خوبی از دندان‌های تراشیده شده مراقبت نکنید، ممکن است دچار پوسیدگی شوند.

بسیاری از عوامل تیر کشیدن دندان روکش شده، قابل پیشگیری هستند و حتی پس از بروز نیز، یک دندان‌پزشک با تجربه می‌تواند با رفع تمام این عوامل، آن را درمان کند.
•    مرحله اول درمان تیر کشیدن دندان روکش شده، پیدا کردن دلیل آن است.
•    در موارد زیادی مشخص شده این پدیده مقطعی بوده و با مصرف مسکن به راحتی ناپدید شده است.
•    اگر قالب روکش مشکل داشته باشد معمولاً چند روز بعد متوجه آن می‌شوید و می‌توانید با مراجعه مجدد از دندان‌پزشک بخواهید با کمی تراش، آن را اصلاح کند.
•    اگر دندان‌پزشک در صورت پیدا نکردن عوامل ظاهری و رادیولوژی مجدد متوجه شود فرآیند عصب‌کشی ناقص انجام شده است، باید روکش را برداشته و کانال عصب‌کشی نشده را مجدد ترمیم کند.
•    زمانی که بیمار دچار پوسیدگی و عفونت مجدد شده باشد، فرآیند درمان کمی سخت‌تر از قبل خواهد بود. متخصص مجبور است بعد از برداشتن روکش و پاک‌سازی پوسیدگی‌ها، مجدداً دندان را پر کرده و روکش گذاری کند.
•    گاهی ممکن است تیر کشیدن ناشی از عفونت لثه یا اطراف دندان باشد. در این صورت احتمالاً دندان‌پزشک به شما توصیه کند با مصرف آنتی‌بیوتیک این عفونت را از بین ببرید تا از شر درد خلاص شوید.
•    اگر جنس روکش شما با کیفیت نبوده و سبب آسیب دندان شده است بهتر است این بار روکش مرغوب‌تری را برای ترمیم انتخاب نمایید.

روش‌های خانگی درمان تیرکشیدن دندان روکش شده
شاید شما هم جز کسانی باشید که در صورت بروز دندان‌درد، ابتدا سعی می‌کنید با روش‌های خانگی آن را درمان کنید. و زمانی که تلاش شما بی‌نتیجه بود برای ویزیت توسط دندان‌پزشک اقدام نمایید.
1.    مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن یا استامینوفن معمولاً در دسترس همه هستند و برای تسکین موقتی درد کاربرد زیادی دارند.
2.    استفاده از ترکیب آب ولرم و کمی نمک می‌تواند، التهاب را کاهش داده و محیط دندان را ضدعفونی کند.
3.    برخی معتقدند گیاهان دارویی مثل میخک، زردچوبه، تخم شنبلیله، بابونه و زنجبیل می‌توانند برای درمان درد دندان مؤثر باشند.
روش‌های پیشگیری تیرکشیدن دندان روکش شده
•    از خوردن خوراکی‌هایی مثل شکلات و شیرینی‌های چسبناک و آجیل و مغزیجات سفت با دندان روکش شده پرهیز کنید.
•    حداقل روزی دو بار مسواک بزنید.
•    بعد از هر غذا حتماً نخ دندان بکشید.
•    از چکاب‌های دوره‌ای غافل نشوید.

مراقبت های بعد از روکش دندان

پس از جایگذاری ممکن است احساس سوزش، درد به هنگام جویدن و یا حساسیت به هنگام تغییر دما ،به مدت سه تا چهار روز داشته باشید. در صورت بروز ناراحتی و درد میتوانید از داروی های ضد دردی که دکتر به شما پیشنهاد داده است استفاده کنید. اگر بعد از گذشت چند روز هنوز هم احساس ناراحتی و حساسیت دارید، برای گرفتن وقت معاینه با مطب دکتر تماس بگیرید.

گاهی ممکن است به هنگام جویدن احساس کنید تاج یا روکش، کمی بالا قرار دارد که ممکن است به مرور باعث درد شود، در این صورت لازم است برای تنظیم آن نزد دکتر بروید.

ممکن است شما از ابتدا، موافق گذاشتن تاج نباشید و فکر کنید که تنها پر کردن دندان کافی باشد، اما متاسفانه زمانیکه دندان به تاج نیاز دارد ،پر کردن میتواند در دراز مدت باعث آسیب بیشتری به دندان تان شود و یا حتی باعث از دست دادن آن شود.

۲۲ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۴:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا

مراقبتهای بعد از جراحی لثه

مراقبتهای بعد از جراحی لثه

جراحی افزایش طول تاج یا همان جراحی لثه اولین مرحله ی درمان برای نگهداری دندان هایی است که دچار پوسیدگی و یا شکستگی عمیق و زیر لثه ای شده اند. با کمک این جراحی می توان چنین دندان هایی را در مقابل خطر کشیده شدن حفظ نمود. این عمل بوسیله ی برداشت از لثه و استخوان در ناحیه ای از دندان که زیر لثه قرار گرفته، انجام می شود تا قسمت سالم دندان کاملا خارج از لثه و استخوان قرار گیرد. به این ترتیب گیر و دید و دسترسی کافی برای انجام درمان های بعدی فراهم خواهد شد. پس از این مرحله است که می توان درمان لازم برای بازسازی دندانی با پوسیدگی یا شکستگی عمیق را به طور صحیح و با کیفیت لازم انجام داد.جراحی افزایش طول تاج همچنین روشی است برای بلند کردن تاج دندان هایی که به طور مادرزادی کوتاه هستند و میزان زیادی از بافت لثه ای روی آن ها را پوشانده است. با انجام جراحی افزایش طول تاج، لثه اضافه برداشته شده و طول تاج دندان ها افزایش می یابد. این مسئله باعث می گردد به هنگام لبخند دندان ها تناسب زیباتری داشته باشند.
حتما شما هم از دردهای طاقت‌فرسای بعد از جراحی لثه چیزهایی شنیده‌اید و یکی از دلایل اضطراب شما برای مراجعه به دندان‌پزشک همین مسئله است. اما بهتر است بدانید با رعایت نکات پزشکی و مراقبتهای بعد از جراحی لثه، به راحتی می‌توان این درد را کنترل نمود.
در بسیاری از موارد اگر بیمار توصیه‌های متخصص را اجرا کند، بعد از چند روز به حالت قبل باز می‌گردد و حتی موارد حاد جراحی نیز نهایتاً دو هفته بعد التیام یافته و به طور کامل علائم آن از بین می‌رود.
1.    آنتی بیوتیک مصرف کنید: ابتدایی‌ترین کاری که دندان‌پزشک برای مراقبتهای بعد از جراحی لثه توصیه می‌کند؛ تجویز آنتی بیوتیک مناسب برای جلوگیری از عفونت و تسریع روند درمان است. پس سعی کنید آنتی بیوتیک را با توجه به تجویز متخصص مصرف نمایید.
2.    استنت کامی: برخی اوقات جراح مجبور می‌شود برای پیوند، از بافت سقف دهان استفاده کند. در این شرایط علاوه بر مراقبت از محل جراحی باید شرایط جلوگیری از خونریزی و ترمیم سقف دهان را نیز فراهم کنید. استفاده از استنت برای سقف دهان در این موارد می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
3.    کیسه یخ استفاده کنید: کیسه یخ می‌تواند بهترین درمان برای درد شما باشد. ورم لثه و کبود شدن ناحیه جراحی یکی از رایج‌ترین عوارض بعد از عمل است. اگر بعد از خروج از کلینیک، قرار دادن کیسه یخ روی موضع مورد نظر را شروع کنید تأثیر آن دو چندان خواهد بود. بهتر است از قرار دادن طولانی مدت کیسه یخ روی صورت پرهیز کرده و در عوض در فواصل زمانی کوتاه و هر بار به مدت ده دقیقه این کار را انجام دهید.
4.    می‌توانید از مسکن کمک بگیرید: معمولاً متخصصان تأکید زیادی برای مصرف مسکن ندارند، زیرا کنترل این شرایط به آستانه درد شما بستگی دارد. اگر حتی بعد از قرار دادن کیسه یخ نیز احساس درد داشتید می‌توانید از مسکن‌های رایج برای تسکین کمک بگیرید.
5.    غذاهای گرم و سرد را کنار بگذارید: اگر می‌خواهید ورم محل جراحی بیشتر از حالت معمول نشود، حداقل تا یک روز پس از عمل از هر گونه غذای داغ یا خیلی سرد دوری کنید. می‌توانید با میل کردن غذاهای ولرم، روند بهبودی خود را سریع‌تر نمایید.
6.    غذاهای مایع دوست خوب شما هستند: سوپ یا عصاره‌های غذایی مقوی بهترین گزینه برای هضم بعد از جراحی لثه هستند. این غذا نیازی به جویدن و فشار به دندان را نداشته و به راحتی قورت داده می‌شوند.
7.    خوراکی‌های سفت را کنار بگذارید: تا دو سه روز اول حتما با سوپ و مایعات شکم خود را سیر کنید. بعد از آن نیز حداقل تا یک هفته غذاهای نرم و لطیف را در وعده‌های روزانه جای دهید. فرنی، کته، پوره سیب‌زمینی، موز، آووکادو و ... می‌توانند مواد غذایی مناسبی باشند.
8.    بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید: البته که تا یکی دو روز اول استفاده از مسواک و خمیردندان برای شما ممنوع است. زیرا می‌تواند محل زخم را تحریک کند. بعد از این گذشتن چندین روز می‌توانید مسواک و نخ دندان را شروع کنید. اما حواستان باشد، همچنان دندان جراحی شده را از مسواک دور نگه دارید. احتمالاً متخصص به شما توصیه کنید یک هفته بعد از جراحی از دهان‌شویه برای ضدعفونی کردن محیط دهان استفاده کنید.
9.    فعالیت‌های بدنی شدید ممنوع: حداقل تا دو هفته بعد از جراحی از ورزش کردن خودداری نمایید. سپس با ورزش‌های سبک شروع کنید تا انرژی کافی برای بهبودی داشته باشید.
10.    استراحت رمز موفقیت شماست: گمان نکنید، فردای جراحی می‌توانید بیرون بروید و برنامه روزانه خود را مانند سابق پیگیری کنید. بدون شک یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی لثه استراحت کردن است. بهتر است از این فرصت استفاده کرده و حسابی بخوابید. زیرا خوابیدن جلوی هر گونه حرکت اضافی را می‌گیرد.
11.    بعد از جراحی برای معاینه مراجعه کنید: از دندان‌پزشکتان بخواهید زمان دقیق ویزیت بعد از جراحی را برایتان مشخص کند. معمولاً دو هفته بعد از عمل باید برای چکاب و کشیدن نخ بخیه سری به کلینیک بزنید تا متخصص روند بهبودی شما را نیز بررسی کند.

چگونگی انجام لیفت لثه:

ابتدا قبل از انجام لیفت لثه باید با دندانپزشک خود مشورت کرده و بعد از معاینه، عمل لیفت لثه را انجام دهید. لیفت لثه معمولا در یک جلسه و در طی 2 تا 3 ساعت انجام می‌شود که در ابتدا با تزریق داروی بی‌حسی در لثه‌ها، محل جراحی را به طور موضعی بی‌حس می‌کنند تا بیمار حین انجام کار احساس درد کمتری داشته باشد. لیفت لثه به دو صورت انجام می‌شود:

1) با استفاده از تیغ جراحی و برش لثه     2) استفاده از لیزر یا الکتروسرجی

در روش جراحی به دلیل برش قسمتی از لثه و جدا کردن آن از استخوان زیر آن فرد دچار خونریزی و زخم در لثه‌ها می‌شود اما انجام این عمل به وسیله‌ی لیزر دارای خونریزی کمتری می‌باشد. انجام لیفت لثه نیازی به استراحت و یا خوردن مسکن‌های قوی ندارد به خصوص زمانی که جراحی لثه با لیزر انجام شود، بعد از الکتروسرجری فقط مقداری درد و تورم در لثه‌ها ایجاد می‌شود که می‌توانید در صورت احساس ناراحتی از مسکن‌های خفیف برای تسکین آن استفاده کنید.

به کار بردن لیزر در جراحی لثه، بافت مورد نظر را در حین انجام کار می‌بندد و مقدار خونریزی و التهاب در لثه‌ها را به حداقل می‌رساند. به علاوه زمان بهبودی آن نسبت به جراحی لثه با تیغ کمتر می‌باشد.

۱۹ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۲:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا

ریختن پرکردگی دندان

ریختن پرکردگی دندان
یکی از حوادثی که بعد از ترمیم پوسیدگی دهان ممکن است رخ دهد، ریختن پر کردگی دندان است. این اتفاق می‌تواند حتی چند روز بعد یا چند سال بعد از پر کردن دندان با مواد آمالگام یا کامپوزیت رخ دهد. اما ریختن این مواد بی دلیل و به همین راحتی‌ها هم نیست بلکه باید عاملی برای بروز آن وجود داشته باشد.

مزایا و معایب پر کردن دندان با آمالگام
مزایا:

دوام بالا: مواد پر کننده آمالگام که آن را با رنگ نقره ای میشناسیم، حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال عمر میکند.

استحکام: آمالگام به راحتی میتواند فشار حاصل از فک را تحمل کند.

این نوع مواد ترمیمی، ارزان ترین مواد هستند و کمترین هزینه را برای بیمار به دنبال دارد.
معایب:

عدم زیبایی: اولین مشکل از نظر بیشتر مردم، رنگ فلزی آن است که باعث میشود هنگام صحبت کردن و خندیدن، دیگران ترمیم دندان را ببینند.

نیاز به تراش بیشتر دندان: برای پر کردن دندان با آمالگام باید بخش بیشتری از ساختار سالم دندان تراشیده شود تا فضای کافی ایجاد شود.

اقدامات لازم بعد از ریختن پر کردگی دندان
ممکن است هیچ‌گاه با ریختن پر کردگی دندان مواجه نشوید، اما به هر حال هر لحظه احتمال بروز آن وجود دارد. پس بهتر است اقدامات لازم در این شرایط را بدانید:
1.    در درجه اول خونسردی خود را حفظ کنید و تصور نکنید اتفاق غیرقابل جبرانی رخ داده است.
2.    ماده آمالگام یا کامپوزیت ریخته شده را نگه دارید. سعی نکنید مجددا آن را درون دندان قرار دهید. چون ممکن است آلوده شده باشد و با قرار گرفتن در محل قبلی باعث بروز عفونت شود.
3.    اگر احیانا به طور اتفاقی این ماده را قورت ندادید، نگران نباشید. زیرا پزشکان میگویند این ماده به‌صورت تجزیه نشده در هنگام دفع مدفوع از بدن خارج می‌گردد. حتی اینکه وجود جیوه موجود در آمالگام می‌تواند خطرناک باشد، به طور کلی رد شده است. البته عده‌ای نیز معتقدند اگر ماده آمالگام وارد نای یا حفره ریه شود می‌تواند خسارات شدیدی به دستگاه تنفس وارد کند. هر چند ورود چنین چیزی به نای بسیار غیرمحتمل است.
4.    سعی کنید از ورود غذا به حفره دندان جلوگیری کنید و حتی اگر بعد از صرف غذا متوجه نفوذ مواد غذایی به آن شدید، حتما از نخ یا خلال‌دندان برای خارج کردن آن اقدام نمایید.
5.     با آب‌نمک محیط دهان و دندان را چند بار در روز ضدعفونی کنید.
6.    از دندان‌پزشک بخواهید برای چکاب به شما وقت دهد.
7.    از نوشیدن مایعات سرد و گرم که باعث واکنش عصب دندان می‌شوند، پرهیز نمایید.
8.    اگر زمان ویزیت شما چند روز دیگر است از مواد پرکننده موقتی برای پر کردن حفره دندان استفاده کنید.

دلایل درد دندان پس از پرکردن


1- پوسیدگی عمیق : اگر پوسیدگی دندان عمیق باشد ممکن است بعد از پر کردن دندان دچار درد شود و احتیاج به عصب کشی دندان است.

2- داشتن آلرژی به مواد پر کننده : برخی از بیماران به ماده آمالگام آلرژی دارند. این واکنش آلرژیک باعث التهاب و خارش پوست و درد میشود. در این مورد دندانپزشک مواد پر شده را تخلیه میکند و با مواد دیگری آن را جایگزین میکند.

3- قدیمی بودن دندان پر کرده : اگر پس از گذشت مدت زمان طولانی از پر کردن دندان احساس درد میکنید باید آن را جایگزین و عوض کنید. البته سایش دندان هم باعث آسیب به دندان پر کرده میشود. مواد غذایی و باکتری ها میتوانند به دندان پر شده آسیب دیده نفوذ کرده و سبب فاسد شدن و درد دندان شود و بیمار را در معرض آبسه کردن دندان قرار دهد.

4- علت شکستن دندان پرشده : دندانی که پر میشود مقاومت و استحکام دندان اولیه را ندارد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث پوسیدگی دندان می‌شود لازم به ذکر است آمالگام به دلیل اینکه به دندان نمی چسبد احتیاج به حفره گیردار دارد. هم چنین به خاطر عدم استحکام لازم در دیواره حفره، خوردن غذاهای سفت یا رفتن یک جسم یا خوارکی سخت روی دندان پر شده باعث شکستن آن میشود. میزان دوام و ماندگاری دندان پر شده به محل قرارگیری دندان درگیره شده و عمق و وسعت حفره بستگی دارد.

۱۸ ارديبهشت ۰۲ ، ۰۰:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا

شل شدن چسب لمینت دندان

شل شدن چسب لمینت دندان
استفاده از لمینت برای زیبایی و اصلاح طرح لبخند علاوه بر اینکه با استقبال خوبی مواجه شده، ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. یکی از این عوارض شایع شل شدن چسب لمینت دندان است. این اتفاق می‌تواند در مراحل مختلفی رخ دهد. از جمله چند روز بعد از تراش دندان و چسباندن لمینت، یا چند سال بعد از نصب روکش‌های ونیر. به همین دلیل بهتر است با عوامل و عوارض افتادن لمینت آشنا شده تا بتوانید در زمان درست اقدامات لازم را انجام دهید.
عوامل شل شدن چسب لمینت دندان
لمینت دندان با روش‌هایی انجام می‌شود که تا حد امکان از افتادن یا صدمه به آن پیشگیری شود. اما به هر حال به دلایل زیر ممکن است شل شدن چسب لمینت دندان رخ دهد:
1.    یکی از اصلی‌ترین مراحل نصب لمینت مرحله باندینگ ابتدایی آن است که متخصص بداند هر کدام از دندان‌ها را تا چه حدی تراش داده یا اینکه روکش‌ها را در چه فاصله‌ای از لثه بچسباند. به همین دلیل اگر دندان‌پزشک شما به اندازه کافی مهارت و تجربه نصب لمینت را نداشته باشد و در زمان تراش و برقراری پیوند بین روکش و دندان، نکات لازم را رعایت نکند، با هر بار جویدن غذا امکان شل شدن چسب لمینت دندان وجود دارد.
2.    اگر مواد اولیه مرغوبی را برای روکش لمینت انتخاب نکرده باشید احتمال بروز این اتفاق تا چند برابر افزایش می‌یابد. ممکن است برخی از متخصصان از مواد تقلبی در این پروسه استفاده کنند که این کار برخلاف تعهدات پزشکی است. یا اینکه خود فرد برای کاهش هزینه‌ها از دندان‌پزشک بخواهد از مواد درجه دو و سه برای لمینت استفاده نماید.
3.    گاهی پیش می‌آید به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، فرد دچار پوسیدگی یک یا چند دندان شده و پیوند بین روکش و دندان آسیب دیده و شل گردد.
4.    تحلیل لثه نیز یکی دیگر علل رایج شل شدن لمینت است. این بیماری در برخی از افراد به خاطر زمینه ارثی و ژنتیکی رخ می‌دهد. البته عدم رعایت نکات بهداشتی نیز می‌تواند این بیماری را تشدید کند و منجر به بروز زودهنگام آن شود.
5.    برخی افراد عادات نامناسبی را به طور مداوم تکرار می‌کنند. مثلاً جویدن ناخن‌ها یا دندان قروچه به‌شدت روی دوام لمینت اثر می‌گذارد. عده‌ای نیز از دندان‌های خود استفاده ابزاری کرده و چیزهای فلزی و نامتعارف را با دندان فشار می‌دهند.
6.    متخصصان دندانپزشکی به زیبا جویانی که لمینت را برای ترمیم معایب دندان خود انتخاب می‌کنند، توصیه‌های تخصصی برای پیشگیری از ضربه به دندان می‌کنند. زیرا ضربات ناگهانی در هنگام تصادف یا ورزش می‌تواند این پیوند را سست کند. یا حد در مراحل شدیدتر باعث شکستن و افتادن لمینت گردد.
7.    فرسوده شدن روکش‌های لمینت یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند این اتصال را شل کند. زمانی که عمر مفید لمینت یا چسب‌های پیوند دهنده به پایان رسیده باشد. هر لحظه امکان دارد لمینتها شل شوند یا حتی از دندان جدا گردند.

باز شدن چسب لمینت دندان
باز شدن چسب لمینت دندان یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که دندان‌هایشان را لمینت کرده‌اند و یا در آینده نزدیک تصمیم به این کار دارند.

طول عمر لمینت دندان در مقایسه با کامپوزیت، بسیار بیشتر است اما اگر دهان و دندان در شرایط مساعدی قرار نداشته باشد و فرد به خوبی از آن‌ها مراقبت نکند شاهد بروز مشکلاتی نظیر باز شدن چسب لمینت دندان، شکستگی، تغییر رنگ و... آن خواهد بود.

چه افرادی نمی‌توانند دندان‌های خود را لمینت کنند؟

درست است که برای استفاده از روش لمینت، محدودیت چندانی وجود ندارد اما با این حال نیز در برخی از موارد، روش لمینت برای بعضی از افراد، جوابگو نیست و باید روش‌های دیگری را برای اصلاح طرح لبخند خود انتخاب کنند.

در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

    دندان‌های پوسیده: برای لمینت کردن دندان، باید سطح دندان تراشیده شود. دندان‌هایی که دارای پوسیدگی وسیعی هستند، از استحکام لازم برای نگهداری پرسلن ونیر برخوردار نیستند. درواقع با تراشیدن دندان‌های پوسیده، به دلیل عدم وجود بافت سالم در سطح دندان، پس از مدتی دچار شکستگی‌های وسیع و گسترده می‌شوند.
    بیماری لثه فعال: اگر شخصی بیماری لثه فعال دارد، ابتدا باید نسبت به درمان آن اقدام کند و سپس اصلاح طرح لبخند با لمینت را انجام دهد؛ در غیر این صورت پس از مدت کوتاهی لمینت دندان با شکست مواجه خواهد شد.
    عدم وجود مینای کافی روی دندان: همانطور که گفته شد، برای انجام لمینت، قسمتی از مینای دندان تراش می‌خورد؛ بنابراین اگر دندان‌های فرد دارای مینای کافی نباشند به هیچ عنوان کاندای مناسبی برای لمینت دندان نیستند.
    افرادی که دندان قروچه می‌کنند: از جمله عادات آسیب‌زا که هم صدمات جدی به دندان‌های طبیعی وارد می‌کند و هم پرسنل ونیر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، دندان قروچه است. دندان قروچه همانطور که باعث سایش سطح دندان می‌شود و به مرور دندان را دچار ساییدگی می‌کند، در طولانی مدت سبب شکستن و یا ایجاد ترک در سطح روکش می‌شود.

درست است که لمینت‌ها مقاومت بالایی در برابر لکه دارند اما فشار و ضربه، دشمن اصلی ونیر است و باعث شکستن و ترک خوردن آن می‌شود.

نکته: اگر قصد اصلاح طرح لبخند با لمینت را دارید، حتما توجه داشته باشید که به دندانپزشک ماهر و با‌تجربه‌ای مراجعه کنید چرا که نصب لمینت‌ها علاوه بر دانش، نیازمند مهارت و تجربه بسیاری است؛ و اگر توسط دندانپزشک حرفه‌ای انجام نشود پس از مدت زمان کوتاهی، پرسنل ونیر از روی دندان جدا می‌شود یا مشکلاتی مانند شکستگی، ترک و... آن را تهدید می‌کند.

۱۶ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۸:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا

چه موقع به انجام عصب کشی نیاز پیدا خواهیم کرد؟

چه موقع به انجام عصب کشی نیاز پیدا خواهیم کرد؟

روت کانال یا عصب کشی (Root Canal) یک پروسه دندانپزشکی است که شامل از بین بردن بخش داخلی و نرم دندان یا پالپ (pulp) است. پالپ از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی ساخته شده است که به رشد دندان کمک می‌کند. در بیشتر موارد، دندانپزشک عمومی یا متخصص اندودنتیست عصب کشی را تحت بی حسی موضعی انجام خواهند داد.

عصب کشی هنگامی انجام می‌شود که قسمت داخلی یک دندان که به آن پالپ نیز گفته می‌شود آسیب ببیند و یا دچار التهاب و عفونت شود. حتی اگر پالپ یا مغز دندان از بین رفته باشد و یا در اصطلاح مرده باشد، بخش بالایی دندان یا همان تاج می‌تواند کماکان دست نخورده باقی بماند. از بین بردن پالپ دندان آسیب دیده یا آلوده، بهترین روش برای حفظ ساختار دندان‌ها است.بعد از انجام عصب کشی بهتر است برای محافظت از دندان، از روکش و یا لمینت استفاده کنیم.
تفاوت لمینت دندان با روکش دندان

برای ترمیم دندان های شکسته، بد فرم و بد رنگ از لمینت سرامیکی و یا روکش دندان استفاده میشود. این دو روش از رایج ترین خدمات برای زیبا سازی دندان ها با کمترین آسیب رسیدن به دندان ها و کمترین دستکاری به بافت دندان میباشند. لمینت دندان و روکش دندان دو روش برای زیبایی دندان است که آسیب کمی به دندان های طبیعی وارد میکند. برای انجام یکی از این دو روش مقدار خیلی کمی از دندان ها تراش میخورد اما این دو روش تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که در این مقاله قصد داریم به آن ها بپردازیم.

چه موقع از لمینت می توان برای اصلاح دندان استفاده کرد و چه زمانی روکش کاربرد دارد؟
اگر دندانی درمان ریشه (عصب کشی) شده باشد و یا نسج زیادی از دندان از بین رفته باشد نمی توان از لمینت استفاده کرد و بایست دندان را روکش کرد، اما اگر دیواره های دندان خیلی ضعیف و شکننده نباشد ، می توان دندان را لمینت کرد.
چه نوع روکشی برای دندان عصب کشی شده مناسب است؟
حال که پاسخ سوال "آیا دندان عصب کشی شده را می توان لمینت کرد؟" را می‌دانید بهتر است بدانید که باید چه موادی برای لمینت دندان انتخاب شود که بهترین عملکرد را داشته باشد.
به یاد داشته باشید که شما حتما باید موادی را برای لمینت انتخاب کنید که علاوه‌بر حمایت و پوشش بسیار بالایی که دارد، زیبایی دندان را نیز تامین کند؛ از آن جایی که لمنیت دندان برای دندان‌های جلویی کاربرد دارد بنابراین بسیار مهم است که پوشش و ظاهر آن شبیه به دندان‌های طبیعی فرد باشد تا جلوه زیبایی را ایجاد کند.
روکش‌های چینی با پشتیبانی زیرکونیوم گزینه مناسبی برای دندان‌های عصب کشی شده هستند.
مزایای لمینت دندان عصب کشی شده
در بالا کم و بیش به مزایای لمینت دندان عصب کشی شده پی بردید اما در ادامه قصد داریم مهم‌ترین مزایای دندان عصب کشی شده را به طور خلاصه نام ببریم:
•    سفید شدن دندان‌ها به گونه‌ای که از دندان طبیعی قابل تشخیص نیست.
•    صاف شدن سطح دندان (پس از عصب کشی، دندان دچار تغییر فرم و ایجاد ناهمواری در سطح می‌شود.).
•    پر کردن فضای بین دندانی که از پوسیدگی مجدد دندان جلوگیری می‌کند.
•    زمانی که روکشی از لمینت روی دندان قرار می‌گیرد تمام عیوب دندان نیز پوشانده می‌شود.
•    اگر در سطح دندان ترک‌ها، خوردگی‌ها و شکستگی‌هایی ایجاد شده باشد به راحتی توسط لمینت قابل پوشش و مخفی شدن هستند.
•    کجی‌های خفیف دندان را می‌توان توسط لمینت اصلاح کرد.

برای دندان پر شده روکش بهتر است یا لمینت؟
وضعیت دندان شما است که تعیین می‌کند لمینت برای دندان مناسب است یا روکش.
اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، کاربرد لمینت و روکش است. شاید شما فکر کنید که لمینت و روکش کاربرد یکسانی دارند، البته شاید تا حدودی چنین باشد اما در حالت کلی روکش‌ها جنبه درمانی دارند و لمینت‌ها جنبه زیبایی.
با توجه به توضیحات بالا، روکش‌ها معمولا بهترین گزینه برای ترمیم و درمان دندان‌های عقب هستند. درواقع روکش دندان که ظاهری مانند تاج دندان دارد، روی دندان عقب قرار میگیرد و از آن در مقابل فشار و... محافظت می‌کند.
اما لمینت‌ها برای دندان‌های جلویی مناسب‌ترین گزینه هستند.
 
۱۳ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۳:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا

آیا کامپوزیت دندان محدودیت سنی دارد؟

آیا کامپوزیت دندان محدودیت سنی دارد؟
خبر خوب این است که تا به حال برای انجام کامپوزیت دندان هیچ محدودیت سنی اعلام نشده است و افراد از ۲۰ سالگی می‌توانند نسبت به اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت اقدام کنند.
اما مسئله بسیار مهمی که سبب طرح سوال "بهترین سن برای کامپوزیت دندان" شده است؛ رشد استخوان فک و دندان‌ها است.
درواقع زمانی که فرد در سنی باشد که رشد دندان و استخوان فکش متوقف نشده است، اصلاح طرح لبخند انجام دهد، پس از مدتی بین لثه و ونیر، فاصله ایجاد می‌شود که این امر خود علاوه بر ایجاد منظره‌ای ناخوشایند، عوارض بسیاری نظیر پوسیدگی دندان از زیر روکش، ایجاد بوی بد دهان و... را نیز به همراه خواهد داشت.
بنابراین توصیه می شود اگر زیر 20 سال دارید و دارای دندان‌های نامنظم هستید، از روش ارتودنسی جهت ایجاد نظم و هماهنگی دندان‌ها استفاده کنید؛ زیرا همانطور که گفته شد رشد استخوان فک در خانم‌ها تا 20 و در آقایان تا 17 سالگی همچنان ادامه دارد.
بنابراین می توان گفت که اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت برای افراد بین 30 تا 60 سال بسیار مناسب است.
چرا که در این بازه زمانی، رشد استخوان فک و دندان به طور کامل متوقف شده است بنابراین نتیجه نهایی انجام کامپوزیت بسیار با‌کیفیت خواهد بود.
البته نکته قابل توجه این است که گاهی استثناء نیز وجود دارد به همین دلیل گاهی دندانپزشکان برای افراد با شرایط خاص و پیچیده درمان با کامپوزیت را تجویز می‌کند.
افرادی که دارای نقص ژنتیکی هستند و همین امر سبب شده است دندان‌هایشان بدشکل و نامنظم شود جزو این دسته خاص و استثنائی هستند.
توجه داشته باشید که مهارت دندانپزشک در چنین شرایطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به اصلاح طرح لبخند قبل از 18 سالگی نیازمند است، حتما دندانپزشکی را انتخاب کنید که علاوه بر دانش، تجربه و مهارت بسیار بالایی دارد.
درواقع دندانپزشک باید با چالش‌های چنین بیمارانی آشنا باشد و به درمان چندین کیس این چنینی پرداخته باشد تا بتوان به عملکرد و مهارت او اعتماد کرد.
به همین دلیل نیز گفته می‌شود برای درمان این بیماران، دانش به تنهایی کارساز نیست چرا‌که چالش‌های ایجاد شده در چنین مواقعی فقط توسط یک متخصص باتجربه قابل حل می‌باشد.

انجام کامپوزیت ونیر در سنین پایین

زنان معمولا تا سن ۲۰ سالگی و مردان تا سن ۱۷ سالگی رشد استخوان دارند  به عبارت دیگر در سنین پایین هنوز رشد دندان ها کامل نشده است بنابراین ممکن است پس از کاشت کامپوزیت بین لثه و دندان فاصله ایجاد شود و ونیر کامپوزیت ظاهر نامناسبی پیدا کند.

در شرایط خاص مانند مواقعی که در بیمار نقص ژنتیکی وجود دارد دندان ها به طور مادرزادی بدشکل می شوند در این صورت می توان در سن پایین از ونیر کامپوزیت استفاده کرد. لازم به ذکر است پس از کاشت کامپوزیت هر چند وقت یکبار باید آن را ترمیم کرد.

انجام کامپوزیت ونیر معمولا برای اشخاص ۱۹ سال به بالا توصیه می شود. در حالت کلی باید گفت برای کامپوزیت محدودیت سنی، زیاد اهمیت ندارد و برای کاشت آن باید به موارد زیر دقت کرد:

وضعیت قرار گیری دندان ها

نحوه اصلاح طرح لبخند

وضعیت پرکردن یا ترمیم های قبلی

سلامت دندان ها

وضعیت بهداشت لثه

طول عمر کامپوزیت در سنین پایین

انجام کامپوزیت دندان در هر سنی نیاز به مراقبت های خاص خودش را دارد تا دوام آن برای افراد بیشتر شود. در سنین کم ما شاهد مراقبت کم نوجوانان از دهان و دندان هستیم که این مورد باعث میشود کامپوزیت ها زودتر از حالت معمول از بین بروند و یکی از دلایل اصلی برای اینکه پزشک ها میگویند در سنین پایین کامپوزیت انجام ندهید همین موضوع است.

اگر به فکر اصلاح طرح لبخند خود هستید و بین گزینه های لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر تردید دارید پیشنهاد میکنیم لمینت سرامیکی را انتخاب نکنید زیرا برای انجام این کار نیاز است دندان تراشیده شود و در سنین زیره 25 سال این کار توصیه نمیشود زیرا به مینای دندان آسیب وارد میشود.

۱۰ ارديبهشت ۰۲ ، ۰۰:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا

آیا کامپوزیت باعث جلو آمدن دندان می شود؟

علل برجستگی دندان بعد از نصب کامپوزیت
یکی از مهم‌ترین نکاتی که حتما باید درباره کامپوزیت دندان بدانید این است که برای نصب کامپوزیت، دندان‌ها را نمی‌تراشند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین علل برجستگی دندان بعد از نصب کامپوزیت را می‌توان نتراشیدن دندان دانست.
درواقع زمانی که لایه‌ای از کامپوزیت روی دندان قرار می‌گیرد، طبیعی است که کمی از حالت عادی خودش برجسته‌تر شود.
افرادی که نمی‌خواهند برای اصلاح طرح لبخند، دندان‌هایشان تراشیده شود، کامپوزیت بهترین گزینه برای انتخاب است.
حال دیگر فرد تصمیم‌گیرنده نهایی است که می‌خواهد با عوارض تراشیدن دندان در لمینت دست و پنجه نرم کند و یا عوارض برجسته شدن دندان در روش کامپوزیت را به جان می‌خرد.
اگر این موضوع باعث سردرگمی شما شده است، بهترین راه این است که بررسی کنید که کدام روش برای شما بهتر است و عوارض کدام روش قابل چشم‌پوشی است و کدام یک سبب آسیب جدی به دندان‌هایتان می‌شود.

آیا کامپوزیت باعث جلو آمدن دندان می شود؟
سوال "آیا کامپوزیت باعث جلو آمدن دندان می‌شود؟" سوالی پر تکرار است که همواره توسط مراجعین دندانپزشکی پرسیده می‌شود.
روش‌های درمانی و زیبایی دندان هر یک علاوه بر مزایای بسیاری که دارند، دارای عوارضی نیز هستند که این عوارض در برخی از روش‌ها کم‌تر است و در برخی بیشتر. کامپوزیت نیز به عنوان یک روش ترمیم و زیباسازی پر طرفدار دندان، باید بررسی شود که آیا سبب ایجاد مشکلات غیر‌قابل جبرانی می‌شود یا خیر؟
به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین مسائل و نگرانی‌های افراد برای انجام کامپوزیت این است که:

تاثیر کامپوزیت روی زیبایی چهره:

امروزه بحث زیبایی از جمله مواردی است که بیشتر مردم به آن توجه زیادی دارند. زیبایی دندان‌ها تاثیر به‌سزایی روی لبخند و در نتیجه چهره‌ی افراد می‌گذارد و همین امر باعث شده خدمات زیبایی دندان‌ها طرفداران زیادی داشته باشد. همانطور که قبلا اشاره شد از جمله راه‌هایی که برای رفع مشکلاتی مثل تیره شدن رنگ دندان‌ها، فاصله‌ی بین دندان‌ها، شکستن یا لب پریدگی دندان‌ها و... از آن استفاده می‌کنند، کامپوزیت دندان می‌باشد. کامپوزیت دندان با حذف چنین مشکلاتی تاثیر باورنکردنی روی چهره‌ی افراد خواهد گذاشت.

چه کسانی نباید لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر انجام دهند؟

    افرادی که دندان‌هایی نزدیک به لب‌هایشان دارند
    افرادی که عادت‌هایی مثل دندان قروچه کردن دارند
    افرادی که سایش شدید دندانی دارند
    افراد با بهداشت دهانی بسیار پایین
    افرادی که ضخامت مینای دندان آنها به اندازه‌ی کافی نیست

 

۰۵ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۰:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا