باورهای غلط در مورد کامپوزیت دندان
در گذشته تنها کاری که در مورد دندان‌ها می‌شد انجام داد، کشیدن دندان‌های عفونت کرده‌ای بود که درد آن گریبان فرد را گرفته بود. اگر مردم آن زمان می‌توانستند شاهد پیشرفت‌های علم دندان‌پزشکی در عصر حاضر باشند، بدون شک از تعجب شاخ در می‌آوردند یا اینکه گمان می‌کردند همه این‌ها یک شعبده‌بازی و جادوگری بیش نیست.
تصور کنید علاوه بر تمام درمان‌هایی که برای مشکلات دندان به وجود آمده است، حالا به راحتی می‌توان شکل ظاهری آن‌ها را نیز مطابق سلیقه فرد تغییر داد. روکش کردن دندان‌ها با لمینت و کامپوزیت و پوشاندن همه نقص‌های دندان در یک یا چند جلسه در واقع چیزی شبیه به معجزه است.
اما خب مطابق معمول که جهل باعث ایجاد شایعه می‌شود، در این مورد نیز به دلیل پایین بودن سطح آگاهی مردم؛ شایعاتی رواج پیدا کرده است. در ادامه به ریشه شایعات و دلایل علمی رد کردن آن‌ها می‌پردازیم.
نصب ونیر کامپوزیت می‌تواند سلامت دندان طبیعی را به خطر بیندازد
تصور تراشیدن دندان و روکش کردن آن در باور عموم طوری جای گرفته است که تصور می‌کنند برای هر نوع روکشی لازم است دندان تراشیده شود. این تراشیدن دندان برای بسیاری از افراد ناخوشایند است و باعث می‌شود از انجام کارهای زیبایی دندان منصرف شوند.
اما در مورد کامپوزیت نیازی به تراشیدن دندان و آسیب زدن به بافت آن نیست. بلکه در مواردی که نظم دندان‌های فرد بیش‌ازحد معمول غیر نرمال نباشد، متخصص با لایه‌لایه قرار دادن مواد کامپوزیت روی دندان‌ها، نقص‌های آن را کاور می‌کند.

چه کسانی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده کنند:

تقریبا بیشتر افراد می توانند از کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. باید دانست که روشهای دندانپزشکی زیبایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان روی دندان هایی که اساسا سالم هستند کاربرد دارد. در واقع کامپوزیت و لمینت تنها برای برطرف نمودن مشکلات زیبایی دندان ها مانند رفع کجی دندان هاف فاصله ی بین دندان ها و... بکار می روند و در مورد مشکلات درمانی و عملکردی دندان ها نمی توانند کارایی داشته باشند. به همین دلیل برای دریافت کامپوزیت و لمینت ابتدا متخصص دندانپزشکی زیبایی وضعیت دندان های شما را ارزیابی می کند و در صورتی مشکل اساسی دندان نداشته باشید این روشها را روی دندان های شما اعمال می کند. برای کسانی که مشکلات دندانپزشکی از قبیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، کجی شدید دندان ها و... دارند ابتدا باید با روشهای دیگر دندانپزشکی این مشکلات برطرف شوند سپس برای زیبایی دندان ها از روشهای دندانپزشکی زیبایی کامپوزیت دندان و لمینت دندان استفاده شود. بطور کلی افرادی که مشکلات زیر را داشته باشند ،تا زمان برطرف نمودن مشکل، نمی توانند کاندید خوبی برای دریافت کامپوزیت دندان و لمینت دندان باشند.

    افرادی که عادت‌هایی مثل دندان قروچه کردن دارند.
    افرادی که سایش شدید دندانی دارند.
    افراد با بهم‌ریختگی دندانی شدید.
    کسانی که بیماری لثه فعال دارند.
    افراد با بهداشت دهانی بسیار پایین.
    همچنین افرادی که دندان هایشان برجستگی بیشتری دارند بهتر است به جای کامپوزیت دندان از لمینت سرامیکی برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. ضخامت لمینت دندان سرامیکی بسیار جزئی است و بنابراین برای افرادی با دندان های برجسته مناسب تر است.

 

آیا انجام کامپوزیت دندان از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند؟

کامپوزیت ونیر از پوسیدگی و صدماتی که به دندان وارد می‌شود تا حدی جلوگیری می‌کند. کامپوزیت با ایجاد لایه ای نازک بر روی دندان پوسیدگی را تا حدودی کاهش میدهد حال اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود مانند دندان، کامپوزیت هم دچار پوسیدگی می‌شود.

معایب کامپوزیت دندان

    با توجه به مواد رزین کامپوزیت ، کامپوزیت دندان می تواند لکه دار شود به خصوص اگر رژیم غذایی شما شامل مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی باشد.
    طول عمر کامپوزیت دندان از روش مشابه آن یعنی لمینت دندان، کمتر می باشد.
    به دلیل اینکه در طی مراحل کامپوزیت دندان، دندان ها تراشیده نمی شوند ، ممکن است نتیجه ی نهایی کامپوزیت کمی برجسته باشد.