ریختن پرکردگی دندان
یکی از حوادثی که بعد از ترمیم پوسیدگی دهان ممکن است رخ دهد، ریختن پر کردگی دندان است. این اتفاق می‌تواند حتی چند روز بعد یا چند سال بعد از پر کردن دندان با مواد آمالگام یا کامپوزیت رخ دهد. اما ریختن این مواد بی دلیل و به همین راحتی‌ها هم نیست بلکه باید عاملی برای بروز آن وجود داشته باشد.

مزایا و معایب پر کردن دندان با آمالگام
مزایا:

دوام بالا: مواد پر کننده آمالگام که آن را با رنگ نقره ای میشناسیم، حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال عمر میکند.

استحکام: آمالگام به راحتی میتواند فشار حاصل از فک را تحمل کند.

این نوع مواد ترمیمی، ارزان ترین مواد هستند و کمترین هزینه را برای بیمار به دنبال دارد.
معایب:

عدم زیبایی: اولین مشکل از نظر بیشتر مردم، رنگ فلزی آن است که باعث میشود هنگام صحبت کردن و خندیدن، دیگران ترمیم دندان را ببینند.

نیاز به تراش بیشتر دندان: برای پر کردن دندان با آمالگام باید بخش بیشتری از ساختار سالم دندان تراشیده شود تا فضای کافی ایجاد شود.

اقدامات لازم بعد از ریختن پر کردگی دندان
ممکن است هیچ‌گاه با ریختن پر کردگی دندان مواجه نشوید، اما به هر حال هر لحظه احتمال بروز آن وجود دارد. پس بهتر است اقدامات لازم در این شرایط را بدانید:
1.    در درجه اول خونسردی خود را حفظ کنید و تصور نکنید اتفاق غیرقابل جبرانی رخ داده است.
2.    ماده آمالگام یا کامپوزیت ریخته شده را نگه دارید. سعی نکنید مجددا آن را درون دندان قرار دهید. چون ممکن است آلوده شده باشد و با قرار گرفتن در محل قبلی باعث بروز عفونت شود.
3.    اگر احیانا به طور اتفاقی این ماده را قورت ندادید، نگران نباشید. زیرا پزشکان میگویند این ماده به‌صورت تجزیه نشده در هنگام دفع مدفوع از بدن خارج می‌گردد. حتی اینکه وجود جیوه موجود در آمالگام می‌تواند خطرناک باشد، به طور کلی رد شده است. البته عده‌ای نیز معتقدند اگر ماده آمالگام وارد نای یا حفره ریه شود می‌تواند خسارات شدیدی به دستگاه تنفس وارد کند. هر چند ورود چنین چیزی به نای بسیار غیرمحتمل است.
4.    سعی کنید از ورود غذا به حفره دندان جلوگیری کنید و حتی اگر بعد از صرف غذا متوجه نفوذ مواد غذایی به آن شدید، حتما از نخ یا خلال‌دندان برای خارج کردن آن اقدام نمایید.
5.     با آب‌نمک محیط دهان و دندان را چند بار در روز ضدعفونی کنید.
6.    از دندان‌پزشک بخواهید برای چکاب به شما وقت دهد.
7.    از نوشیدن مایعات سرد و گرم که باعث واکنش عصب دندان می‌شوند، پرهیز نمایید.
8.    اگر زمان ویزیت شما چند روز دیگر است از مواد پرکننده موقتی برای پر کردن حفره دندان استفاده کنید.

دلایل درد دندان پس از پرکردن


1- پوسیدگی عمیق : اگر پوسیدگی دندان عمیق باشد ممکن است بعد از پر کردن دندان دچار درد شود و احتیاج به عصب کشی دندان است.

2- داشتن آلرژی به مواد پر کننده : برخی از بیماران به ماده آمالگام آلرژی دارند. این واکنش آلرژیک باعث التهاب و خارش پوست و درد میشود. در این مورد دندانپزشک مواد پر شده را تخلیه میکند و با مواد دیگری آن را جایگزین میکند.

3- قدیمی بودن دندان پر کرده : اگر پس از گذشت مدت زمان طولانی از پر کردن دندان احساس درد میکنید باید آن را جایگزین و عوض کنید. البته سایش دندان هم باعث آسیب به دندان پر کرده میشود. مواد غذایی و باکتری ها میتوانند به دندان پر شده آسیب دیده نفوذ کرده و سبب فاسد شدن و درد دندان شود و بیمار را در معرض آبسه کردن دندان قرار دهد.

4- علت شکستن دندان پرشده : دندانی که پر میشود مقاومت و استحکام دندان اولیه را ندارد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث پوسیدگی دندان می‌شود لازم به ذکر است آمالگام به دلیل اینکه به دندان نمی چسبد احتیاج به حفره گیردار دارد. هم چنین به خاطر عدم استحکام لازم در دیواره حفره، خوردن غذاهای سفت یا رفتن یک جسم یا خوارکی سخت روی دندان پر شده باعث شکستن آن میشود. میزان دوام و ماندگاری دندان پر شده به محل قرارگیری دندان درگیره شده و عمق و وسعت حفره بستگی دارد.