سن مناسب انجام لمینت دندان

لمینت دندان  یک فرآیند زیباییست و به عنوان عملی دائمی نمی‌توان روی آن حساب کرد. این روکش‌های سرامیکی که تقریبا شفاف هستند و کمک می‌کنند تا رنگ دندان‌ها ۲ الی ۳ درجه روشن‌تر شود، معمولا از سنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دندان‌های دائمی به طور کامل جایگزین دندان‌های شیری شده باشند.

برای اینکه بهتر بتوانیم سن مناسب انجام لمینت دندان را مشخص کنیم بهتر است در ابتدا کمی درباره لمینت حرف بزنیم.

لمینت دندان چیست؟

یکی از روش‌هایی که امروزه برای اصلاح طرح لبخند رواج زیادی پیاده کرده است،استفاده از روکش‌های نازک لمینت است. این روکش که غالبا از جنس سرامیک بوده و در برندهای مختلفی به بازار عرضه می‌شود،علاوه بر تغییر فرم دندان‌ها باعث روشن‌تر شدن رنگ آن‌ها نیز می‌شود. 

متخصص برای قرار دادن روکش سرامیکی ناچار است کمی از مینای دندان را تراشیده تا هم‌تراز و یکدست شوند لمینت قالب گرفته شده بهتر سر جای خود قرار گیرد.

اگر بتوانید نکات مراقبتی که دندان‌پزشک پس از پایان کار به شما توصیه می‌کند را به درستی رعایت کنید،این روکش‌های جذاب به راحتی ۸ الی ۱۰ سال در دهان شما ماندگاری دارند. به همین دلیل است که تأکید می‌شود حداقل سن لمینت کردن دندان‌ها بهتر است در دختران ۱۶ سال و در پسران ۱۸ سال باشد تا دندان‌های دائمی دوره رشد خود را طی کرده باشند.

اابته در این مورد معمولا متخصصان قبل از شروع کار مراحلی را طی می‌کنند تا مطمئن شوند زمان درستی را برای انجام لمینت انتخاب کرده‌اند.

وضعیت سلامت دهان و دندان باید بررسی شود

اولین مرحله‌ای که قبل از انجام لمینت دندان باید توسط متخصص صورت گیرد، تشخیص سلامت دندان است. در برخی موارد علاوه بر شرایط سنی ممکن است بیماری‌هایی در دهان و دندان فرد مشاهده شود که صلاحیت انجام روکش را ندارد.

بسیاری از افراد به‌ خاطر زمینه ارثی و ژنتیک مستعد ابتلا به تحلیل لثه و عفونت پرودنتال هستند که در صورت درمان قبل از لمینت،احتمال بروز مجدد آن وجود دارد.

بعد از بررسی همه این موارد،دندان‌پزشک باید به خوبی تمام عفونت‌ها و پوسیدگی‌های دندان را شناسایی کند و حتی کوچکترین عامل مشکوک را نیز درمان کرده و کاملا از بین ببرد. زیرا بروز پوسیدگی بعد از لمینت دندان دردسرهای خاص خود را دارد.

بهترین سن برای لمینت دندان

بهترین سن لمینت دندان وجود ندارد .به طور کلی ، حداقل سن توصیه شده برای دریافت لمینت دندان برای آقایان 18 سال و برای خانم ها 16 سال است. با این حال ، توجه به این نکته مهم است که این سنین فقط یک دستورالعمل کلی هستند و شرایط فردی برای دریافت لمینت دندان متفاوت می باشد.

انجام لمینت دندان به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

    کسانی که بر روی سطح دندان خود پوسیدگی‌های وسیع دارند انجام لمینت دندان بر روی پوسیدگی اصلا توصیه نمی‌شود و باید پس از برطرف کردن پوسیدگی اقدام به لمینت دندان و یا کامپوزیت کنند. تا زمانی که پوسیدگی گسترده دندان رفع نشود نمی توان از لمینت دندان استفاده کرد
    برخی افراد دارای سایش شدید مینای دندان هستند و بافت مینای دندان آن‌ها برای انجام لامینت دندان ضعیف است در این صورت متخصص روکش دندان را جایگزین مناسبی برای انواع لمینت دندان می‌کند.
     یکی دیگر از عواملی که مانع از انجام لمینت دندان می‌شود وجود عادتهای دهانی مانند دندان قروچه است که سبب شکستن لمینت دندان شده و با گذشت زمان به آن آسیب وارد می‌کند.
    افرادی که لثه های ضعیف و ناسالمی دارند
    عفونت و بیماری های لثه (بیشتر بخوانید: بیماری های لثه، انواع بیماری های لثه و درمان آنها)
    افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند.(بیشتر بخوانید: تاثیر باور نکردنی بهداشت دهان و دندان بر بدن و مغز شما)
    افرادی که بیماری های مفصلی دارند
    در صورت ساییدگی بیش از حد دندان