مراقبتهای بعد از جراحی لثه

جراحی افزایش طول تاج یا همان جراحی لثه اولین مرحله ی درمان برای نگهداری دندان هایی است که دچار پوسیدگی و یا شکستگی عمیق و زیر لثه ای شده اند. با کمک این جراحی می توان چنین دندان هایی را در مقابل خطر کشیده شدن حفظ نمود. این عمل بوسیله ی برداشت از لثه و استخوان در ناحیه ای از دندان که زیر لثه قرار گرفته، انجام می شود تا قسمت سالم دندان کاملا خارج از لثه و استخوان قرار گیرد. به این ترتیب گیر و دید و دسترسی کافی برای انجام درمان های بعدی فراهم خواهد شد. پس از این مرحله است که می توان درمان لازم برای بازسازی دندانی با پوسیدگی یا شکستگی عمیق را به طور صحیح و با کیفیت لازم انجام داد.جراحی افزایش طول تاج همچنین روشی است برای بلند کردن تاج دندان هایی که به طور مادرزادی کوتاه هستند و میزان زیادی از بافت لثه ای روی آن ها را پوشانده است. با انجام جراحی افزایش طول تاج، لثه اضافه برداشته شده و طول تاج دندان ها افزایش می یابد. این مسئله باعث می گردد به هنگام لبخند دندان ها تناسب زیباتری داشته باشند.
حتما شما هم از دردهای طاقت‌فرسای بعد از جراحی لثه چیزهایی شنیده‌اید و یکی از دلایل اضطراب شما برای مراجعه به دندان‌پزشک همین مسئله است. اما بهتر است بدانید با رعایت نکات پزشکی و مراقبتهای بعد از جراحی لثه، به راحتی می‌توان این درد را کنترل نمود.
در بسیاری از موارد اگر بیمار توصیه‌های متخصص را اجرا کند، بعد از چند روز به حالت قبل باز می‌گردد و حتی موارد حاد جراحی نیز نهایتاً دو هفته بعد التیام یافته و به طور کامل علائم آن از بین می‌رود.
1.    آنتی بیوتیک مصرف کنید: ابتدایی‌ترین کاری که دندان‌پزشک برای مراقبتهای بعد از جراحی لثه توصیه می‌کند؛ تجویز آنتی بیوتیک مناسب برای جلوگیری از عفونت و تسریع روند درمان است. پس سعی کنید آنتی بیوتیک را با توجه به تجویز متخصص مصرف نمایید.
2.    استنت کامی: برخی اوقات جراح مجبور می‌شود برای پیوند، از بافت سقف دهان استفاده کند. در این شرایط علاوه بر مراقبت از محل جراحی باید شرایط جلوگیری از خونریزی و ترمیم سقف دهان را نیز فراهم کنید. استفاده از استنت برای سقف دهان در این موارد می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
3.    کیسه یخ استفاده کنید: کیسه یخ می‌تواند بهترین درمان برای درد شما باشد. ورم لثه و کبود شدن ناحیه جراحی یکی از رایج‌ترین عوارض بعد از عمل است. اگر بعد از خروج از کلینیک، قرار دادن کیسه یخ روی موضع مورد نظر را شروع کنید تأثیر آن دو چندان خواهد بود. بهتر است از قرار دادن طولانی مدت کیسه یخ روی صورت پرهیز کرده و در عوض در فواصل زمانی کوتاه و هر بار به مدت ده دقیقه این کار را انجام دهید.
4.    می‌توانید از مسکن کمک بگیرید: معمولاً متخصصان تأکید زیادی برای مصرف مسکن ندارند، زیرا کنترل این شرایط به آستانه درد شما بستگی دارد. اگر حتی بعد از قرار دادن کیسه یخ نیز احساس درد داشتید می‌توانید از مسکن‌های رایج برای تسکین کمک بگیرید.
5.    غذاهای گرم و سرد را کنار بگذارید: اگر می‌خواهید ورم محل جراحی بیشتر از حالت معمول نشود، حداقل تا یک روز پس از عمل از هر گونه غذای داغ یا خیلی سرد دوری کنید. می‌توانید با میل کردن غذاهای ولرم، روند بهبودی خود را سریع‌تر نمایید.
6.    غذاهای مایع دوست خوب شما هستند: سوپ یا عصاره‌های غذایی مقوی بهترین گزینه برای هضم بعد از جراحی لثه هستند. این غذا نیازی به جویدن و فشار به دندان را نداشته و به راحتی قورت داده می‌شوند.
7.    خوراکی‌های سفت را کنار بگذارید: تا دو سه روز اول حتما با سوپ و مایعات شکم خود را سیر کنید. بعد از آن نیز حداقل تا یک هفته غذاهای نرم و لطیف را در وعده‌های روزانه جای دهید. فرنی، کته، پوره سیب‌زمینی، موز، آووکادو و ... می‌توانند مواد غذایی مناسبی باشند.
8.    بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید: البته که تا یکی دو روز اول استفاده از مسواک و خمیردندان برای شما ممنوع است. زیرا می‌تواند محل زخم را تحریک کند. بعد از این گذشتن چندین روز می‌توانید مسواک و نخ دندان را شروع کنید. اما حواستان باشد، همچنان دندان جراحی شده را از مسواک دور نگه دارید. احتمالاً متخصص به شما توصیه کنید یک هفته بعد از جراحی از دهان‌شویه برای ضدعفونی کردن محیط دهان استفاده کنید.
9.    فعالیت‌های بدنی شدید ممنوع: حداقل تا دو هفته بعد از جراحی از ورزش کردن خودداری نمایید. سپس با ورزش‌های سبک شروع کنید تا انرژی کافی برای بهبودی داشته باشید.
10.    استراحت رمز موفقیت شماست: گمان نکنید، فردای جراحی می‌توانید بیرون بروید و برنامه روزانه خود را مانند سابق پیگیری کنید. بدون شک یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی لثه استراحت کردن است. بهتر است از این فرصت استفاده کرده و حسابی بخوابید. زیرا خوابیدن جلوی هر گونه حرکت اضافی را می‌گیرد.
11.    بعد از جراحی برای معاینه مراجعه کنید: از دندان‌پزشکتان بخواهید زمان دقیق ویزیت بعد از جراحی را برایتان مشخص کند. معمولاً دو هفته بعد از عمل باید برای چکاب و کشیدن نخ بخیه سری به کلینیک بزنید تا متخصص روند بهبودی شما را نیز بررسی کند.

چگونگی انجام لیفت لثه:

ابتدا قبل از انجام لیفت لثه باید با دندانپزشک خود مشورت کرده و بعد از معاینه، عمل لیفت لثه را انجام دهید. لیفت لثه معمولا در یک جلسه و در طی 2 تا 3 ساعت انجام می‌شود که در ابتدا با تزریق داروی بی‌حسی در لثه‌ها، محل جراحی را به طور موضعی بی‌حس می‌کنند تا بیمار حین انجام کار احساس درد کمتری داشته باشد. لیفت لثه به دو صورت انجام می‌شود:

1) با استفاده از تیغ جراحی و برش لثه     2) استفاده از لیزر یا الکتروسرجی

در روش جراحی به دلیل برش قسمتی از لثه و جدا کردن آن از استخوان زیر آن فرد دچار خونریزی و زخم در لثه‌ها می‌شود اما انجام این عمل به وسیله‌ی لیزر دارای خونریزی کمتری می‌باشد. انجام لیفت لثه نیازی به استراحت و یا خوردن مسکن‌های قوی ندارد به خصوص زمانی که جراحی لثه با لیزر انجام شود، بعد از الکتروسرجری فقط مقداری درد و تورم در لثه‌ها ایجاد می‌شود که می‌توانید در صورت احساس ناراحتی از مسکن‌های خفیف برای تسکین آن استفاده کنید.

به کار بردن لیزر در جراحی لثه، بافت مورد نظر را در حین انجام کار می‌بندد و مقدار خونریزی و التهاب در لثه‌ها را به حداقل می‌رساند. به علاوه زمان بهبودی آن نسبت به جراحی لثه با تیغ کمتر می‌باشد.