انجام کامپوزیت دندان چقدر زمان می ‌برد؟
تقریباً همه افراد برای اقدامات زیبایی عجله دارند تا نتیجه کار را هر چه زودتر ببیند. خوشبختانه در مورد کامپوزیت این زمان خیلی طول نمی‌کشد و شما می‌توانید بعد از حدود یک ساعت، چند برابر شدن زیبایی لبخند خود را در آیینه مشاهده نمایید. در کل کامپوزیت کردن دندان یکی از سریع‌ترین روش‌های دندانپزشکی بوده کم تهاجمی و بدون درد است.
البته برای پاسخ دقیق به این سوال که انجام کامپوزیت دندان چقدر زمان می‌برد؟ نمی‌توان بدون معاینه دقیق و عکس‌برداری رادیولوژی نظر داد. بلکه باید ابعاد مختلف قضیه را بررسی کرد. زیرا افراد مختلف ممکن است با انواع بیماری‌های دهان و دندان درگیر باشند که این مسئله نیز زمان‌بر خواهد بود.
مراحل انجام کامپوزیت دندان چیست؟
بهترین راه برای اینکه تخمین بزنید کامپوزیت دندان‌های شما چقدر زمان می‌برد، این است که با مراحل انجام آن آشنا شوید. زیرا در هر فرد بسته به سلامت دندان‌ها ممکن است این مراحل نسبت به دیگران کمتر یا بیشتر باشد.
1.    وقتی تصمیم می‌گیرد برای اصلاح طرح لبخند و زیبایی بیشتر از کامپوزیت استفاده کنید، در اولین گام باید برای مشاوره به یک یا چندین متخصص دندان‌پزشک مراجعه نمایید.
2.    دندان‌پزشک با معاینه و عکس‌برداری رادیولوژی تصمیم می‌گیرد اصلا استفاده از کامپوزیت برای دندان شما مناسب است یا خیر.
3.    در مرحله بعد باید به کمک دندان‌پزشک بهترین رنگ کامپوزیت را با توجه به رنگ دندان‌ها و پوست صورت خود انتخاب نمایید.
4.    مرحله اساسی و مهم که طول عمر مفید کامپوزیت را تعیین می‌کند، آماده‌سازی دندان‌های شماست. دندان‌پزشک باید هرگونه عفونت و پوسیدگی موجود در دندان و لثه را درمان کرده و از سلامت کامل دهان و دندان اطمینان حاصل کند.
5.    درست قبل از شروع کامپوزیت کردن دندان، متخصص باید با استفاده از ژلی که 30 تا 40 درصد آن را اسید فسفریک تشکیل می‌دهد، سطوح دندان را به ‌خوبی بشوید و به اصلاح بچ کند. این کار برای برقراری پیوند محکم بین کامپوزیت و دندان امری اجتناب‌ناپذیر است.
6.    حال دندان‌پزشک باید قرار دادن ماده رزینی کامپوزیت را به صورت لایه‌لایه و با ظرافت شروع کند. این مرحله به متخصص شما بستگی دارد که تا چه حد بتواند هنرمندانه تمام نقص‌های دندان شما را بپوشاند.
7.    در نهایت به کمک نور لیزر ماده خمیری شکل کامپوزیت سفت و مقاوم می‌شود.
8.    و مرحله آخر پالیش کردن کامپوزیت برای یکدستی و براقیت آن است.

چه کسانی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده کنند:

تقریبا بیشتر افراد می توانند از کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. باید دانست که روشهای دندانپزشکی زیبایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان روی دندان هایی که اساسا سالم هستند کاربرد دارد. در واقع کامپوزیت و لمینت تنها برای برطرف نمودن مشکلات زیبایی دندان ها مانند رفع کجی دندان هاف فاصله ی بین دندان ها و... بکار می روند و در مورد مشکلات درمانی و عملکردی دندان ها نمی توانند کارایی داشته باشند. به همین دلیل برای دریافت کامپوزیت و لمینت ابتدا متخصص دندانپزشکی زیبایی وضعیت دندان های شما را ارزیابی می کند و در صورتی مشکل اساسی دندان نداشته باشید این روشها را روی دندان های شما اعمال می کند. برای کسانی که مشکلات دندانپزشکی از قبیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، کجی شدید دندان ها و... دارند ابتدا باید با روشهای دیگر دندانپزشکی این مشکلات برطرف شوند سپس برای زیبایی دندان ها از روشهای دندانپزشکی زیبایی کامپوزیت دندان و لمینت دندان استفاده شود. بطور کلی افرادی که مشکلات زیر را داشته باشند ،تا زمان برطرف نمودن مشکل، نمی توانند کاندید خوبی برای دریافت کامپوزیت دندان و لمینت دندان باشند.

    افرادی که عادت‌هایی مثل دندان قروچه کردن دارند.
    افرادی که سایش شدید دندانی دارند.
    افراد با بهم‌ریختگی دندانی شدید.
    کسانی که بیماری لثه فعال دارند.
    افراد با بهداشت دهانی بسیار پایین.
    همچنین افرادی که دندان هایشان برجستگی بیشتری دارند بهتر است به جای کامپوزیت دندان از لمینت سرامیکی برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. ضخامت لمینت دندان سرامیکی بسیار جزئی است و بنابراین برای افرادی با دندان های برجسته مناسب تر است.

مزایای کامپوزیت دندان

    کامپوزیت دندان به هیچ و یا حداقل آماده سازی دندان نیاز دارند ، از این رو دندان شما تا حد امکان حفظ می شود.
    کامپوزیت ونیر همچنین یک جایگزین ارزان تر برای روکش لمینت دندان هستند.
    کامپوزیت دندان فقط در یک جلسه دندانپزشکی قابل انجام است
    در صورت آسیب دیدن ، کامپوزیت به راحتی قابل ترمیم و یا تعویض می باشد.
    قیمت کامپوزیت دندان مقرون به صرفه می باشد و یک گزینه مناسب برای کسانی هست که بودجه کمی دارند. کامپوزیت ونیر تقریبا نصف قیمت لمینت دندان هزینه دارد.
    برای انجام کامپوزیت دندان نیازی به بیهوشی نخواهید داشت.

معایب کامپوزیت دندان

    با توجه به مواد رزین کامپوزیت ، کامپوزیت دندان می تواند لکه دار شود به خصوص اگر رژیم غذایی شما شامل مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی باشد.
    طول عمر کامپوزیت دندان از روش مشابه آن یعنی لمینت دندان، کمتر می باشد.
    به دلیل اینکه در طی مراحل کامپوزیت دندان، دندان ها تراشیده نمی شوند ، ممکن است نتیجه ی نهایی کامپوزیت کمی برجسته باشد.