afkare no

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

عوارض خالی بودن دندان از دست رفته

عوارض خالی بودن دندان از دست رفته

چه زمان باید برای جای دندان از دست رفته را پر نمود؟

برای اینکه عوارض جای خالی دندان از دست رفته به حداقل برسد، بهتر است هر چه سریعتر جای دندان را با ایمپلنت پر نمود.

به این منظور، بهتر است حداکثر 3 ماه پس از دست رفتن دندان، اقدام به انجام ایمپلنت نمایید. حتی افرادی که سال ها است که دندان خود را از دست داده اند نیز می توانند با مشورت پزشک، از ایمپلنت استفاده کنند. اما برای نصب ایمپلنت، باید استخوان فک شما سالم باشد که حتی در صورتی که استخوان فک نیز دچار ساییدگی شده باشد، می توان از پیوند استخوان فک استفاده کرد.

برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته چه کارهایی می توان انجام داد؟

دندانپزشک پس از معاینه دندان شما، می توان از روش هایی مانند ایمپلنت یا بریج برای پر کردن جای دندان خالی شما استفاده نماید. اما بهترین روش برای پر کردن جای خالی دندان، همان ایمپلنت است که علاوه بر حفظ طبیعی ظاهر دندان، می تواند مشکلات فک، لثه و دهان و دندان را نیز به خوبی برطرف نماید. در این حالت، علاوه بر حفظ دندان های مجاور، استخوان فک نیز تقویت می شود.

چه دندان هایی زودتر از دست می روند؟

همه دندان ها در معرض آسیب دیدگی قرار دارند و به دلایل گوناگون می توانند از دست بروند. اما معمولا دندان های مولر یا آسیابی به علت شکستگی، پوسیدگی، پر کردن های ناموفق و …، خیلی بیشتر در معرض از دست رفتن هستند. زیرا این دندان ها بیشتر روکش می شوند و همین امر آنها را مستعد پوسیدگی می نماید. بنابراین در حفظ و نگهداری این دندان ها باید خیلی دقت نمود تا دچار عفونت، پوسیدگی و شکستگی نشوند.

گر یک یا چند دندان از دست رفته دارید و در حال بررسی کاشت دندان هستید، احتمالاً در مورد روش سؤال دارید. شما می توانید از این راهنمای استفاده کنید تا بتوانید درک کنید. برخی از مردم به دلیل افزایش سن و یا دیگر مشکلاتی که ممکن است برای هرکسی پیش آید، یک یا تعدادی از دندان‌هایشان را از دست داده‌اند. این مشکل نه تنها از لحاظ ظاهری خوشایند نیست، بلکه مشکلات دیگر مانند ناراحتی ناشی از خوب غذا نخوردن و... را نیز به وجود می‌آورد. به دلیل مشکلات این چنینی و نیز  مسائل زیبایی شناختی دندان ها، افراد به دنبال روشی دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته ی خود هستند. پیش از به وجود آمدن ایمپلنت دندان، استفاده از پروتز متحرک (در اصطلاح عامیانه دندان مصنوعی) به جای ایمپلنت مرسوم بود.

مراقبتهای لازم پس از انجام ایمپلنت دندان

    خونریزی: بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان خونریزی در محل کاشت دندان یا لثه، کبودی، تورم و حتی عفونت ممکن است رخ دهد که با انجام توصیه های متخصصان ایمپلنت اعم از استفاده از گاز استریل می‌توان به بهبود آن کمک کرد.
    تورم: اگر بعد از انجام ایمپلنت دندان تا دو الی سه روز تورم رخ دهد امری عادی محسوب ‌می‌شود. بعد از کاشت دندان تا 1 الی 2 روز ورم برجسته تر می‌شود و سپس تورمش کم شده و به حالت عادی باز می‌گردد. برای کاهش این تورم میتوان در 24 ساعت اول پس از جراحی با آب نمک رقیق دندانها را شستشو داد یا به صورت متناوب پس از جراحی کیسه یخ را بر روی ورم دندان به مدت 10 دقیقه گذاشت از شدت ورم کاسته شود.
    استراحت: بعد از انجام ایمپلنت دندان بیمار باید حتما استراحت کرده و فعالیت بدنی خود را تا حدی کاهش دهد و از انجام فعالیتهای بدتی شدید و ورزش تا 48 ساعت بپرهیزد.
    دارو: برای کاهش درد پس از جراحی تا دوروز میتونید از مسکن استفاده کنید. همچنین اگر پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد باید تا انتهای آن را طبق دستور مصرف کنید.
    بهداشت دهان و دندان: موفقیت در ایمپلنت دندان تا حد زیادی به بهداشت دهان و دندان بیمار بستگی دارد. بیمار نباید تا دو روز بعد از جراحی از مسواک و نخ دندان استفاده کند و برای شستشوی دهان میتواند آب نمک رقیق را جایگزین کند. مسواک زدن دندان های به غیر از دندان ایمپلنت شده را یک روز بعد از جراحی و کل دندانها را 7 روز بعد از جراحی میتوان انجام داد.
    غذا خوردن: بعد از انجام جراحی ایمپلنت تا از بین رفتن بی حسی موضعی باید از خوردن هر گونه مواد غذایی به خصوص غذاهای سفت و مایعات گرم اجتناب کرد. بعد از بر طرف شدن ماده‌ی بی‌حسی توصیه می‌شود از مواد غذایی سرد مانند بستنی، ماست، پوره‌ی سیب زمینی و... استفاده کرد.
    استعمال دخانیات: کشیدن سیگار و قلیان پس از کاشت ایمپلنت تا حدی زیادی ترمیم وبهبود را به تاخیر می‌اندازد و به خونریزی و عفونت در محل جراحی دامن میزند.

 

۰۹ آذر ۹۹ ، ۱۲:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا

چه مواقعی نمیشود کامپوزیت انجام داد

در این شرایط نبایست کامپوزیت ونییر انجام داد .

۱- نامرتبی شدید دندانها

۲- بیماری و عفونت لثه ها

۳- دندانهای عصب کشی شده که دارای دیواره ضعیف هستند .

۴- افرادی که فک انها جلو و بیرون زده است

۵-افرادی که دندان قروچه دارند.

۶- افرادی که در ناحیه طرح لبخندشان ، تعدادی از دندانها روکش و یا ایمپلنت است.

دندانهای عصب کشی شده و دارای دیواره ضعیف امکان انجام کامپوزیت ونیر یا لمینت دندان را ندارند.

پس برای این دندانها که معمولا رنگشان هم بمرور زمان تیره شده چه کار می توان کرد؟

جواب روکش فول سرامیک است .

دندانهای عصب کشی شده با دیواره ضعیف می بایست روکش شود و اگر فردی با این شرایط بخواهد سایر دندانهای ناحیه طرح لبخندش رو هم درست کند ، برای دندانهای دیگر روش لمینت مناسبتر است ، چون جنس روکش و لمینت یکسان است.

در واقع اگر در ناحیه طرح لبخند ، دندانی روکش باشد بهتر است در درمان زیبایی از روش ترکیبی روکش و لمینت استفاده کرد و نه روکش و کامپوزیت ونییر ...

یک نکته خیلی خیلی مهم در درمانهای زیبایی ، انست که نتیجه درمان تا حدی تحت تاثیر وضعیت قبلی دندانها قرار می گیرد . البته که نمی توان همه مشکلات زیبایی یک لبخند رو صرفا با درمانی مثل کامپوزیت ونییر اصلاح کرد .

خیلی از مشکلات مثل انحراف فک ، انحراف زاویه محور طولی دندان، انحراف خط تقارن و ... با درمانهای زیبایی قابل اصلاح نیست .

در واقع من به همه مراجعه کنندگانم توضیح می دهم که هدف از درمانهای زیبایی ، انست که تا حد امکان لبخند رو زیباتر کرد ولی نمی توان به کسی قول داد که همه چیز را بتوان طبق سلیقه فرد تغییر داد و یا یک تقارن صد در صد ایجاد کرد . بایست واقع نگر و صادق بود و مراجعه کننده بایست از محدودیت های نتیجه درمان اگاه باشد . لذا جلسات مشاوره خیلی مهم است و من در هر جلسه حداقل نیم ساعت راجع به انتظارات و محدودیت ها به مراجعه کنندگانم توضیح می دهم و از انها هم می خوام که تمام خواسته هاشون رو شفاف بیان کنند تا امکانپذیری رسیدن به خواستهایشان بررسی شود .

۰۲ آذر ۹۹ ، ۰۹:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا