مراحل انجام لمینت دندان
•    اولین کاری که متخصص بعد از مراجعه شما انجام می‌دهد، ویزیت کامل دندان‌ها است. دندان‌پزشک با توجه به فرم دهان و نقص‌های دندان‌ها باید تشخیص دهد که آیا استفاده از لمینت برای شما مناسب است یا خیر؟
•    مرحله بعدی معاینه دقیق دهان و دندان است. هر گونه عفونت و پوسیدگی موجود باید به طور کامل درمان شود تا مدت‌ها بعد از روکش کردن نیازی به دست‌کاری دندان وجود نداشته باشد.
•    بعد از ترمیم پوسیدگی‌ها و از بین بردن علائم عفونت نوبت به انتخاب برند مناسب و رنگ مورد نظر روکش لمینت می‌رسد.
•    متخصص با تراشیدن قسمت‌هایی از دندان و یکنواخت کردن آن‌ها، فضای کافی برای قرار دادن روکش لمینت را ایجاد می‌کند.
•    حالا نوبت به قالب‌گیری دقیق دندان و ارسال قالب به لابراتوار برای ساخت لمینت مورد نظر است.
•    دو هفته الی یک ماه طول می‌کشد تا لابراتوار قالب مخصوص برای دندان شما را حاضر کند.
•    در جلسه نهایی متخصص با کمک چسب مخصوص، لمینت را روی دندان‌ها فیکس کرده و در نهایت با پولیش آن را براق می‌کند.

آیا لمینت دندان سبب پوسیدگی دندان می شود؟

آیا اساساً روکش لمینت دندان از دندان شما محافظت می کند یا دندان های شما در زیر روکش لمینت در معرض مشکلات دندانپزشکی مانند پوسیدگی دندان قرار خواهد گرفت؟ پاسخ این است که روکش لمینت سرامیکی، بخش زیادی از دندان را می پوشاند و بسیار کم احتمال دارد که سبب ایجاد پوسیدگی و حفره روی دندان شود. اما روکش لمینت دندان همانطور که به خودی خود سبب پوسیدگی دندان نمی شود، از دندان در برابر پوسیدگی نیز محافظت نمی کند. آنچه در اینجا مهم است رعایت بهداشت دهان و دندان بیمار می باشد.

روش‌های مراقبت از لمینت
تصور بسیاری از افراد بر این است که اگر دندان خود را لمینت کنند، از سختی‌های مراقبت خلاص خواهند شد. اما باید بدانید که روکش کردن دندان تازه اول راه است. زمانی که کار لمینت به پایان می‌رسد، دندان‌پزشک نکاتی را به شما گوشزد می‌کند که لازم است به طور مرتب رعایت کنید. در غیر این صورت ذرات غذایی و پلاک‌های دندانی فرصت نفوذ به دندان‌ها را پیدا کرده و منجر به پوسیدگی و عفونت می‌شوند.
در این شرایط تنها راه درمان برداشتن لمینت و ترمیم دندان است. این کار نه تنها ممکن است به لمینت آسیب زده و عمر آن را کم کند. حتی در موارد حادی که فرد به موقع متوجه مشکل نشود، باعث از بین رفتن بافت دندان ک ناکارآمدی روکش لمینت نیز خواهد شد.
برای پیشگیری از تمام این عواقب بهتر است نکات زیر را برای مراقبت از دندان خود رعایت کنید:
1.    به طور روزانه دو الی سه مرتبه مسواک بزنید.
2.    بعد از مصرف هر غذا و خوراکی از نخ دندان استفاده نمایید.
3.    مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مثل چای و قهوه را کاهش دهید یا بعد از مصرف حتماً دندان‌های خود را بشویید تا لک نشود.
4.    مواظب هر گونه ضربه ناگهانی و شدید به دندان‌های خود باشید. زیرا امکان شکستن و لب پر شدن لمینت وجود دارد.
5.    دوره‌های چکابی که دندان‌پزشک برای شما تعیین کرده است را پشت گوش نیندازید.
6.    در صورت بروز علائم مشکوک حتماً برای ویزیت به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

لمینت دندان اغلب از مواد سرامیکی ساخته می شود که مانند دندان های طبیعی شما لکه دار نمی شوند. روکش های لمینت سرامیکی همچنین بسیار بادوام هستند و با مراقبت مناسب می توانند تا 15 سال دوام بیاورند. لمینت دندان غیر قابل تخریب نیستند و فقط قسمت جلوی دندان شما را می پوشانند ، بنابراین شما هنوز هم باید از بقیه دندان های خود مراقبت کنید. همچنین باید از عادت های خاصی که برای دندان ها مضر می باشد مانند جویدن ناخن یا گاز گرفتن اجسام سخت خودداری کنید.

در یک مقایسه بین لمینت سرامیکی و مشابه آن کامپوزیت دندان می توان متوجه شد که اگر چه قیمت لمینت دندان نسبت به کامپوزیت ونیر بیشتر و تقریبا دوبرابر می باشد ، این افزایش هزینه با طول عمر لمینت دندان جبران می شود. تفاوت ها و شباهت هایی بین کامپوزیت و لمینت دندان وجود دارد که بیماران را در انتخاب هر کدام از این روشها مردد ساخته است. در یک مقایسه اجمالی بین دو روکش لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر می توان به این اطلاعات دست یافت: ونیر کامپوزیت ارزانتر از لمینت دندان است، لمینت سرامیکی دندان زیباتر و شفاف تر از کامپوزیت می باشد، طول عمر لمینت دندان بیشتر از ماندگاری کامپوزیت دندان است، کامپوزیت دندان کمتر تهاجمی است و معمولا مینای دندان برای انجام کامپوزیت تراشیده نمی شود، کامپوزیت دندان در یک جلسه ی دندانپزشکی قابل انجام است ولی روکش لمینت حداقل به دو جلسه دندانپزشکی نیاز دارد.