بلیچینگ دندان چیست؟ هزینه و عوارض بلیچینگ
اگر دندان‌های مرتب و خوش فرمی دارید، برای افزایش زیبایی از روش‌هایی که منجر به تراشیدن و آسیب به دندان می‌شوند دوری کنید. شما می‌توانید تنها با بلیچینگ دندان، به زیبایی خود بیفزایید.
بلیچینگ یک روش موقتی برای سفید کردن دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند است. از دو روش آفیس بلیچینگ و بلیچینگ در منزل می‌توان برای سفیدی دندان‌ها کمک گرفت. که اولی نتیجه سریع‌تری دارد اما دومی زمان بیشتری برای اثرگذاری نیاز دارد ولی مقرون‌به‌صرفه است.
بلیچینگ دندان چیست؟
بلیچینگ دندان یکی از تخصصی‌ترین درمان‌های دندانپزشکی است. این روش با از بین بردن تمام جرم‌های اضافی ایجاد شده روی دندان و حذف لکه‌ها و رنگ‌دانه‌های غیرطبیعی، منجر به سفیدتر شدن دندان‌های می‌شود.
برای بلیچینگ، دندان‌پزشک از یک ژل سفیدکننده که غلظت زیادی دارد، استفاده می‌کند تا دندان‌های شما در زمان کم جرم‌زدایی و لکه‌گیری شود. البته این روش فقط برای دندان‌های طبیعی مؤثر است و روی ایمپلنت‌ها و روکش‌ها اثری ندارد.
در روش بلیچ کردن، چیزی به دندان اضافه نمی‌شود و همین‌طور چیزی از اجزای اصلی دندان نیز تراشیده و حذف نمی‌گردد. تنها با مالیدن و برداشتن مواد سفیدکننده این فرآیند رخ می‌دهد.
میزان سفید شدن در افراد مختلف یکسان نیست و بسته به جنس و رنگ اولیه دندان تا دو الی سه درجه تغییر رنگ می‌دهد.
روش‌های بلیچینگ دندان
بسیاری از افراد گمان می‌کنند روش‌های سفید کردن دندان مشابه هستند، اما لازم است بدانید با وجود یکسان بودن نتیجه، فرآیند انجام کار متفاوت است. همین‌طور استفاده از روش بلیچینگ بسیار کاربردی‌تر از روش‌های سفید کردن دندان در منزل بوده، ریسک کمتر و تأثیر طولانی‌مدت تری دارد.
1.    آفیس بلیچینگ
این بلیچینگ در مطب دندان‌پزشک تحت ایمن‌ترین شرایط انجام می‌شود. آنچه که منجر به محبوبیت آفیس بلیچینگ شده است، سفید کردن دندان‌ها با صرف کوتاه‌ترین زمان ممکن است که ماندگاری بالایی دارد.
هیدروژن پراکسید غلیظ یکی از موادی است که متخصص می‌تواند از آن استفاده کند. دندان‌پزشک در طی دو الی سه جلسه و هر بار به مدت یک ساعت باید از این مواد سفیدکننده برای بلیچینگ استفاده کند تا مطلوب‌ترین نتیجه حاصل شود.
2.    بلیچینگ در منزل
برای انجام بلیچ منزل باید به متخصص خود مراجعه نمایید و از او بخواهید تا دندان‌های فکر بالا و پایین شما را قالب بگیرد. این قالب‌های پلاستیکی شفاف و نازک طوری ساخته می‌شوند که بتوانید به راحتی در منزل مورد استفاده قرار دهید.
مواد را به اندازه تجویز دندان‌پزشک درون قالب ریخته و سپس روی دندان قرار می‌دهید. غلظت مواد در این روش پایین است تا خطری هنگام استفاده در منزل برای شما وجود نداشته باشد. به همین دلیل باید چندین ساعت این قالب را تحمل کنید تا اثر آن را ببینید.

3.    پاور بلیچینگ
یکی از روش‌های جدید سفید کردن دندان‌ها، پاور بلیچینگ است. این روش با استفاده از هیدروژن پراکسید غلیظ طی یک جلسه انجام شده و تحت عنوان روش فوری شناخته می‌شود.
یکی از عیب‌های این روش، ماندگاری کمتر آن نسبت به سایر روش‌هاست. زیرا فرد حدودا دو تا سه سال بعد نیاز به انجام مجدد بلیچ پیدا می‌کند.

قبل از بلیچینگ چه کارهایی باید انجام دهیم؟

قبل از اینکه برای بلیچینگ اقدام کنیم ابتدا باید دندان های پوسیده را ترمیم کنیم سپس در صورت نیاز جرمگیری دندان ها و برساژ را انجام دهیم تا نتیجه‌ی بهتری از بلیچنگ بگیریم.

باید این نکته را در نظر داشته باشیم  که بلیچینگ بر روی پرکردگی‌ها، لمینت‌ها، روکش‌ها و زردی‌های ریشه دندان که بر اثر تحلیل رفتن لثه به وجود آمده تاثیری ندارد.

مزایای بلیچینگ دندان:

در این روش معمولا احتیاجی به تراش دندان و سایر کارهایی که جهت آماده‌سازی دندان برای لمینت انجام می‌شود، نیست. بنابراین روشی سریع و آسان برای سفیدکردن دندان‌ها می‌باشد.

تراشیدن دندان ممکن است باعث بروز مشکلاتی همچون فرسایش مینای دندان و... شود، بنابراین بلیچینگ به دلیل عدم نیاز به تراش، عوارض کمتری برای دندان‌ها خواهد داشت. به عقیده‌ی بعضی از متخصصین دندانپزشک، بلیچینگ راهی بدون عارضه می‌باشد.