بعد از کامپوزیت دندان چه غذاهایی را نباید بخوریم؟
بعد از اینکه دندان‌های خود را با کمک ونیرکامپوزیت روکش کردید، باید با احتیاط بیشتری غذاهای روزانه خود را انتخاب کنید. زیرا مصرف برخی خوراکی‌ها می‌تواند باعث لطمه به روکش یا شکستن آن شود.
•    از مصرف ته‌دیگ‌های سفت یا غذاهای خیلی خشک دوری کنید.
•    برای شکستن مغزیجات سعی نکنید از دندان روکش شده خود کمک بگیرید.
•    مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار می‌تواند باعث ایجاد لک روی روکش شود. به همین علت سعی کنید در این مورد تعادل را رعایت کنید.
•    مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند زمان تغییر رنگ روکش و پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
•    مواد غذایی بیش از حد اسیدی می‌تواند به بافت کامپوزیت لطمه بزند. به علاوه لیموترش، نوشیدنی‌های الکلی، توت‌فرنگی، دهان‌شویه‌های الکل دار ممکن است چسب باندینگ بین کامپوزیت و دندان را به مرور زمان از بین ببرند.
•    خوراکی‌های چسبنده مثل شکلات، سوهان، تافی، آدامس و ... ممکن است اتصال روکش و دندان را سست کنند و روی طول عمر کامپوزیت اثر داشته باشند.

غذاهای بی خطر برای کامپوزیت دندان

غذاهای خاصی وجود دارد که می توانید پس از کامپوزیت ونیر همچنان از آن استفاده کنید ، از جمله انواع مختلف نوشیدنی. با این حال ، تمام مواد غذایی پس از دریافت کامپوزیت ونیر توصیه نمی شود. اما ، هنوز غذاهای بسیاری وجود دارد که هنوز هم می توانید آنها را داشته باشید. بنابراین ، نگران نباشید ، شما گرسنه نخواهید ماند.

کامپوزیت دندان موادی از جنس رزین هستند هستند که توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی روی دندان های شما قرار گرفته و متناسب با شکل و اندازه دندان های شما شکل داده می شوند تا نقص های زیبایی دندان شمارار بپوشانند و ظاهر لبخند شما را زیباتر و روشن تر کنند.

صرف نظر از این که اگر روکش شما کامپوزیت دندان باشد یا لمینت دندان ، بعضی از غذاها وجود دارند که همیشه باید از آنها دوری کنید. مانند موارد زیر:

     نوشیدنی های تیره : مهم نیست که لمینت سرامیکی دارید یا کامپوزیت دندان، از مصرف مایعات تیره مانند قهوه ، شراب قرمز ، چای سیاه و سایر موارد خودداری کنید زیرا باعث ایجاد لکه می شوند.
     غذاهای سخت: پس از دریافت کامپوزیت دندان و لمینت دندان این موارد شامل مواردی مانند یخ ، سیب ، آب نبات سخت و غذاهای مشابه است. آجیل و تخمه نیز در این لیست قرار دارند. بنابراین ، به دنبال غذاهای سخت نباشید که جویدن زیادی داشته باشند.
     باید از خوردن آب نبات خودداری کنید. این به معنای مواردی مانند کارامل و سایر آب نبات های چسبنده نیز هست.
     الکل و دخانیات جویدنی: الکل و تنباکو چیزی است که پس از دریافت کامپوزیت و لمینت نباید مصرف کنید. فارغ از اینکه کامپوزیت دندان و لمینت دندان شما چه رنگی باشد.
    با دندان های خود به خوبی رفتار کنید و از آنها به عنوان ابزار استفاده نکنید. فارغ از اینکه روکش های کامپوزیت دندان و لمینت دندان دارید یا نه ، بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید

 

چه نکاتی باعث افزایش طول عمر کامپوزیت می‌شوند؟
1.    به طور مکرر مسواک بزنید و بعد از هر خوراکی نخ دندان را فراموش نکنید.
2.    مصرف سیگار و دخانیات را کاهش دهید
3.    از مسواک و خمیردندان مناسب استفاده نمایید.
4.    عادات غلطی مثل دندان‌قروچه، جویدن ناخن و... را کنار بگذارید
5.    حتماً برای چکاب به متخصص مراجعه کنید.

تا چند ساعت بعد از کامپوزیت نمی‌توان غذا خورد؟
همان‌طور که در متن توضیح دادیم، تا چند ساعت بعد هیچ چیزی نخورید. تا 24 ساعت نیز در مورد مصرف غذاها جانب احتیاط را رعایت کنید.
آیا می‌توان بعد از کامپوزیت غذا را جوید؟
گاز زدن غذا درست بعد از کامپوزیت توصیه نمی‌شود. اما در روزهای آتی می‌توانید مثل سابق غذاها را بجویید.
مصرف غذا بعد از کامپوزیت چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟
اگر بعد از کامپوزیت غذا بخورید ممکن است بافت روکش هنوز نفوذپذیر باشد و احتمال تغییر رنگ در آن وجود داشته باشد.

مراقبت‌های کوتاه بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت از کامپوزیت دندان شامل موارد زیر است:
• اولین مراقبت به ونیر مربوط است. ونیر به نوعی روکش بوده که بر روی دندان کشیده خواهد شد تا دندان شکل زیبایی به خود بگیرد، گفته می‌شود. ونیر در نقاطی از دندان بکار می‌رود که بیشتر در معرض جویدن هستند. لذا از نقطه ای از اطراف دندان که آمپول بی حسی زده شده باید مراقبت شود؛ مثلا در حین جویدن غذا از آن قسمت زیاد استفاده نشود.
• جهت اجرای کامپوزیت، دندان باید خشک باشد؛ حتی آب دهان نیز در آن باقی نماند.
• کامپوزیت طی مراحلی صورت می‌گیرد و معاینات طی این مراحل باید انجام شود. بعد این مدت دندان قریچه و فشار دادن دندان‌ها بر روی هم به هیچ عنوان نباید صورت گیرد.
• بعد از کامپوزیت یک شبانه روز از مسواک و نخ دندان نباید استفاده کرد و آب یخ و داغ نیز نباید نوشیده شود.
• از مواد سفید کننده نباید بعد از آن در دندان استفاده شود و غذاها یا نوشیدنی‌هایی مانند الکل و شنسل نباید خورده شود. همچنین توجه کنید دیگر نوشیدنی‌ها را با نی بنوشید.