چه چیزی می تواند بر طول عمر ایمپلنت دندان تأثیر بگذارد؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، عمر ایمپلنت های دندانی در صورت نگهداری و مراقبت مناسب می تواند تا 30 سال باشد. مانند هر درمان دندانپزشکی، عوامل مختلفی می توانند مدت زمان ماندگاری ایمپلنت دندان را کاهش دهند، این عوامل عبارتند از:

    بهداشت دهان و دندان.

    انتخاب های سبک زندگی

    جراحت یا آسیب.

    شرایط پزشکی

    کدام دندان ها تعویض می شوند و کجا در دهان می نشینند.

یک یا چند مورد از این عناصر می تواند بر مدت زمان ماندگاری ایمپلنت های دندانی تأثیر بگذارد و همچنین می تواند بر سلامت کلی دهان شما تأثیر بگذارد. همیشه بهتر است قبل از شروع درمان، همه گزینه های موجود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و در مورد شرایط پزشکی موجود صحبت کنید. سپس آنها می توانند ارزیابی کنند که آیا ایمپلنت های دندانی گزینه مناسبی برای شما هستند یا خیر.

بهداشت دهان و دندان

پس از کاشت ایمپلنت دندان، همچنان باید مانند دندان های طبیعی خود از آنها مراقبت کنید. برای اینکه ریشه تیتانیوم با موفقیت جوش بخورد، باید مطمئن شوید که لثه های شما سالم هستند و استخوان فک شما به اندازه کافی متراکم است. هر گونه بیماری لثه قبل از قرار دادن ایمپلنت باید درمان شود و دندانپزشک شما بررسی می کند تا مطمئن شود استخوان فک شما به اندازه کافی متراکم است تا ایمپلنت را محکم نگه دارد.

اگرچه تیتانیوم و روکش سرامیکی بالای آن در برابر پوسیدگی مقاوم هستند، دندان ها و لثه های اطراف ایمپلنت مقاوم نیستند. به همین دلیل است که بهداشت بسیار خوب دهان ضروری است.

حتی اگر ایمپلنت‌های دندانی در جای خود قرار داشته باشید، همچنان مستعد ابتلا به مشکلاتی مانند بیماری لثه خواهید بود و بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که سطح بالایی از مراقبت از دهان را حفظ می‌کنید. بیماری لثه شایع‌ترین علت از دست دادن دندان در میان بزرگسالان است، می‌تواند باعث ناراحتی شود و همچنین می‌تواند بر سلامت جسمی کلی شما تأثیر بگذارد.

اطمینان از مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان تا حد امکان به کاهش تجمع پلاک و حفظ سلامت لثه ها کمک می کند.

در اکثر موارد ریشه تیتانیوم مادام العمر باقی می ماند و معمولاً تاج سرامیکی است که نیاز به تعویض دارد. با این حال، اگر از بیماری لثه رنج می برید و ایمپلنت های دندانی را نصب کرده اید، خطر شکست ایمپلنت و رد شدن آن بیشتر است.

حتی اگر سطح بالایی از بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، عوامل دیگری می توانند مشکلاتی را برای سلامت دهان و دندان شما ایجاد کنند.