مدت زمان درمان ارتودنسی

مدت زمانی که تحت درمان ارتودنسی خواهید بود بستگی به وضعیت و شرایط دندان ها، طرح درمان شما، دستگاه های مورد نیاز، سن شما و بسیاری عوامل دیگر خواهد داشت. در ارتودنسی ثابت دوره درمان معمولا 12 تا 24 ماه است اما در صورتی که مشکل دندانی شدید باشد ممکن است بیش از این زمان طول بکشد.

در ارتودنسی متحرک معمولا طول درمان شما با استفاده از پلاکهای متحرک کمتر از ارتودنسی ثابت خواهد بود با این حال ممکن است لازم باشد پیش و یا پس از درمان با ارتودنسی ثابت، از پلاک های متحرک استفاده نمایید. همکاری شما در طول درمان ارتودنسی بسیار اهمیت دارد و اگر طبق دستور ارتودنتیست در مورد استفاده از دستگاه های ثابت یا متحرک ارتودنسی عمل نکنید، طول دوره درمان شما افزایش یافته و ممکن است نتیجه آن مطلوب نباشد.

اگر براکت آسیب ببیند یا بشکند و به موقع به آن رسیدگی نکنید، اگر از پلاکها، کش ها و دستگاه های ارتودنسی دقیقا مطابق دستورالعمل عنوان شده استفاده ننمایید و یا مراجعات منظمی نداشته باشید، ممکن است درمان شما به تأخیر افتاده و لازم باشد زمان بیشتری را تحت درمان ارتودنسی باشید.

آیا دندانها بعد از درمان ارتودنسی زرد می شوند؟

متاسفانه درصد کمی از بیماران این تغییر رنگ را تجربه نمیکنند! .

علت ایجاد این مشکل چیست؟

یکی از عوامل ایجاد این زردی دندانها تجمع بیشتر پلاک دندانی به دلیل گیر غذایی توسط سیم و براکتهاست. اگر شما طی درمان ارتودنسی به تعداد دفعات کافی مسواک بزنید از باقی ماندن پلاک دندانی و ایجاد زردی دندانتان جلوگیری کرده اید؟ و البته که تعداد دفعات مسواک زدن مورد نیاز شما برای کاهش پلاک دندانی به عوامل زیادی از جمله نوع بزاق شما، ویژگی های سطحی مینای دندانی شما و ... بستگی دارد. یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد زردی دندان نوع چسبهای مورد استفاده (ادهزیو) برای چسباندن براکت به دندان شماست.از موارد دیگر میتوان به تکنیک مورد استفاده برای حذف بقایای چسبها بعد از برداشتن براکتهاست.که در صورت مواجه شدن با این مشکل شما میتوانید با انجام درمان بلیچینگ سفید کردن رنگ زرد دندانهایتان را برطرف میکند.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد برای انجام دادن یا ندادن هر روش درمانی، میزان درد آن روش می‌باشد. بالطبع هر عملی که جنبه‌ی درمانی و یا حتی زیبایی داشته باشد، دردآور است ولی خوبی روش ارتودنسی این است که درد آن قابل کنترل می‌باشد. معمولا در برخی از مراحل، بیمار دچار درد می‌شود، مثلا پس از گذاشتن بریس، با شروع هم تراز شدن دندان‌ها و یا هنگام غذا خوردن به خصوص در روزهای اول درمان. به طور کلی درد ارتودنسی تنها در 5 الی 7 روز ابتدای درمان می‌باشد، البته در هر بار معاینه و تعویض بریس یا وسایل درمانی، این دردها باز به وجود می‌آیند. برای کاهش درد هم می‌توانید از قرص‌های مسکن مثل استامینوفن استفاده کنید. در ضمن درد شما به حدی است که می‌توانید آن را تحمل کنید، اگر دردی غیر قابل تحمل داشتید، نشان دهنده‌ی مشکلی می‌باشد که حتما باید با پزشک خود در میان بگذارید.

بهترین سن برای انجام ارتودنسی چه زمانی است؟

یکی از سوالات مطرح در مورد ارتودنسی دندان این است که بهترین سن برای انجام ارتودنسی چه زمانی می‌باشد؟

ما در این مطلب طبق نظر متخصصان مجرب کلینیک دندانپزشکی این سوال را پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

طبق نظر متخصصان کلینیک بهترین سن برای انجام ارتودنسی بین 8 تا 12 سال است. چرا که در این بازه‌ی زمانی استخوان فک و دندان‌های دائمی در حال رشد هستند و انجام ارتودنسی باعث هدایت بهتر دندان‌ها در هنگام رشد و اصلاح رشد فک می‌شود.