آیا کامپوزیت دندان محدودیت سنی دارد؟
خبر خوب این است که تا به حال برای انجام کامپوزیت دندان هیچ محدودیت سنی اعلام نشده است و افراد از ۲۰ سالگی می‌توانند نسبت به اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت اقدام کنند.
اما مسئله بسیار مهمی که سبب طرح سوال "بهترین سن برای کامپوزیت دندان" شده است؛ رشد استخوان فک و دندان‌ها است.
درواقع زمانی که فرد در سنی باشد که رشد دندان و استخوان فکش متوقف نشده است، اصلاح طرح لبخند انجام دهد، پس از مدتی بین لثه و ونیر، فاصله ایجاد می‌شود که این امر خود علاوه بر ایجاد منظره‌ای ناخوشایند، عوارض بسیاری نظیر پوسیدگی دندان از زیر روکش، ایجاد بوی بد دهان و... را نیز به همراه خواهد داشت.
بنابراین توصیه می شود اگر زیر 20 سال دارید و دارای دندان‌های نامنظم هستید، از روش ارتودنسی جهت ایجاد نظم و هماهنگی دندان‌ها استفاده کنید؛ زیرا همانطور که گفته شد رشد استخوان فک در خانم‌ها تا 20 و در آقایان تا 17 سالگی همچنان ادامه دارد.
بنابراین می توان گفت که اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت برای افراد بین 30 تا 60 سال بسیار مناسب است.
چرا که در این بازه زمانی، رشد استخوان فک و دندان به طور کامل متوقف شده است بنابراین نتیجه نهایی انجام کامپوزیت بسیار با‌کیفیت خواهد بود.
البته نکته قابل توجه این است که گاهی استثناء نیز وجود دارد به همین دلیل گاهی دندانپزشکان برای افراد با شرایط خاص و پیچیده درمان با کامپوزیت را تجویز می‌کند.
افرادی که دارای نقص ژنتیکی هستند و همین امر سبب شده است دندان‌هایشان بدشکل و نامنظم شود جزو این دسته خاص و استثنائی هستند.
توجه داشته باشید که مهارت دندانپزشک در چنین شرایطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به اصلاح طرح لبخند قبل از 18 سالگی نیازمند است، حتما دندانپزشکی را انتخاب کنید که علاوه بر دانش، تجربه و مهارت بسیار بالایی دارد.
درواقع دندانپزشک باید با چالش‌های چنین بیمارانی آشنا باشد و به درمان چندین کیس این چنینی پرداخته باشد تا بتوان به عملکرد و مهارت او اعتماد کرد.
به همین دلیل نیز گفته می‌شود برای درمان این بیماران، دانش به تنهایی کارساز نیست چرا‌که چالش‌های ایجاد شده در چنین مواقعی فقط توسط یک متخصص باتجربه قابل حل می‌باشد.

انجام کامپوزیت ونیر در سنین پایین

زنان معمولا تا سن ۲۰ سالگی و مردان تا سن ۱۷ سالگی رشد استخوان دارند  به عبارت دیگر در سنین پایین هنوز رشد دندان ها کامل نشده است بنابراین ممکن است پس از کاشت کامپوزیت بین لثه و دندان فاصله ایجاد شود و ونیر کامپوزیت ظاهر نامناسبی پیدا کند.

در شرایط خاص مانند مواقعی که در بیمار نقص ژنتیکی وجود دارد دندان ها به طور مادرزادی بدشکل می شوند در این صورت می توان در سن پایین از ونیر کامپوزیت استفاده کرد. لازم به ذکر است پس از کاشت کامپوزیت هر چند وقت یکبار باید آن را ترمیم کرد.

انجام کامپوزیت ونیر معمولا برای اشخاص ۱۹ سال به بالا توصیه می شود. در حالت کلی باید گفت برای کامپوزیت محدودیت سنی، زیاد اهمیت ندارد و برای کاشت آن باید به موارد زیر دقت کرد:

وضعیت قرار گیری دندان ها

نحوه اصلاح طرح لبخند

وضعیت پرکردن یا ترمیم های قبلی

سلامت دندان ها

وضعیت بهداشت لثه

طول عمر کامپوزیت در سنین پایین

انجام کامپوزیت دندان در هر سنی نیاز به مراقبت های خاص خودش را دارد تا دوام آن برای افراد بیشتر شود. در سنین کم ما شاهد مراقبت کم نوجوانان از دهان و دندان هستیم که این مورد باعث میشود کامپوزیت ها زودتر از حالت معمول از بین بروند و یکی از دلایل اصلی برای اینکه پزشک ها میگویند در سنین پایین کامپوزیت انجام ندهید همین موضوع است.

اگر به فکر اصلاح طرح لبخند خود هستید و بین گزینه های لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر تردید دارید پیشنهاد میکنیم لمینت سرامیکی را انتخاب نکنید زیرا برای انجام این کار نیاز است دندان تراشیده شود و در سنین زیره 25 سال این کار توصیه نمیشود زیرا به مینای دندان آسیب وارد میشود.