afkare no

۲ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

همه چیز درباره ایمپلنت دندان

همه چیز درباره ایمپلنت دندان
ایمپلنت عموما یک فلز از جنس تیتانیوم بوده که در داخل استخوان فک قرار داده می‌شود که در واقع جایگزین ریشه دندان است و بر روی آن ساختارهای پروتزی مانند روکش قرار می‌گیرد.

هنگامی که یک دندان به دلایل مختلف قابل نگهداری نبوده و کشیده می‌شود ویا حتی زمانی که یک فرد به صورت مادرزادی یک دندان را ندارد، می‌توان به جای دندان از دست رفته ایمپلنت انجام دهد.
در برخی از موارد می‌توان بلافاصله پس از کشیدن دندان، پایه ایمپلنت را در استخوان فک قرار داد، و در برخی موارد پس از کشیدن دندان لازم است دو تا سه ماه زمان بگذرد و سپس جراحی ایمپلنت انجام شود.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

دریافت ایمپلنت دندان چیزی بیش از چسباندن دندان های مصنوعی در دهان شماست. ایمپلنت نوعی درمان دندانپزشکی است که به جراحی نیاز دارد. اگر با دنیای دندانپزشکی آشنا نیستید، ممکن است در مورد روش انجام ایمپلنت دندان اطلاعات نداشته باشید. در صورت نیاز به انجام مواردی مانند پیوند استخوان و یا لیفت سینوس مراحل انجام ایمپلنت دندان کمی متفاوت است . بصورت کلی مراحل انجام ایمپلنت دندان به شکل زیر می باشد:

  •         معاینه و تعیین نوع و تعداد ایمپلنت به همراه هزینه
  •         در صورت احتیاج، کشیدن دندان در این مرحله از درمان می‌باشد.  
  •         جراحی و نصب پایه‌ی ایمپلنت
  •         طراحی چاهک لثه‌ای برای گذاشتن لبه‌ی روکش‌ها در زیر لثه، جهت پیشگیری از وارد شدن مواد غذایی به زیر ایمپلنت
  •         انتخاب رنگ، قالب‌گیری و ارسال قالب به لابراتور
  •     انجام کارهایی مثل: طراحی لبخند، موقعیت لبه‌ی دندان‌ها، تعیین ارتفاع فک و...
  •     ارسال قالب به لابراتور
  •     چسباندن نهایی ایمپلنت دندان

مدت زمان ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

ایمپلنت دندان: هنگامی که بیماران می پرسند، "روند کاشت دندان چقدر طول می کشد؟” "طول مدت درمان ایمپلنت دندان چقدر است؟" تعدادی از عوامل مؤثر در پاسخ به این سوال وجود دارد. اما همیشه با ارزیابی شروع می شود. درمانی که مدت زمان کمی پس از دست دادن دندان شروع شود، در کاهش زمان کلی مؤثر است.  فرآیند کاشت ایمپلنت دندان در اصل یک فرآیند سه فازی است که می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. به طور معمول کل مراحل 5 تا 8 ماه طول می کشد.برای افرادی که  نیاز به کاشت ایمپلنت  کل دهان دارند، این فرایند کمی طولانی تر است. برای افرادی که تنها نیاز به جایگزینی یک یا تعداد کمی دندان دارند این فرایند می تواند سریعتر انجام شود.

پس از انجام ایمپلنت، با توجه به کیفیت استخوان، معمولا مدت زمانی بایست صبر کنیم تا ایمپلنت در جای خود کاملا محکم شود و استخوان اطراف ایمپلنت را بگیرد.
این مدت در فک پایین معمولا سه الی چهار ماه و در فک بالا چهار الی شش ماه است. پس از این زمان می توان مراحل قالبگیری برای روکش ایمپلنت را شروع کرد.

 

۱۹ مهر ۰۰ ، ۱۷:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا

چه کسانی نباید کامپوزیت انجام دهند؟

چه کسانی نباید کامپوزیت انجام دهند؟
کامپوزیت برای افرادی مناسب است
که به هم ریختگی خفیفی دارند یا تمایل دارند بد رنگی دندان‌هایشان را اصلاح کنند.
توجه کنید که افرادی که به هم ریختگی شدید دندان دارند، راه حل مناسب لمینت و در شرایط حاد تر ارتودنسی است.
متاسفانه در مواردی شاهد بودیم که این عزیزان با وجود اینکه کامپوزیت برایشان توصیه نمیشه ، با انجام کامپوزیت در مراکز نامعتبر دچار مشکلات شدید لثه و دندان میشوند.
پس اگه شک دارید که کیس کامپوزیت هستید یا لمینت یا ارتودنسی هستید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

مراحل کامپوزیت دندان:

تمام مراحل کامپوزیت دندان برخلاف لمینت دندان که در چند جلسه انجام میشود، فقط در یک جلسه دندانپزشکی توسط متخصص کامپوزیت دندان قابل انجام است. برخلاف لمینت دندان که در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شود، کامپوزیت دندان توسط خود متخصص کامپوزیت روی دندان قرار داده می شود. به همین دلیل کامپوزیت دندان بیش از سایر روشها نیاز به ترکیب هنر و مهارت دندانپزشک دارد. بصورت کلی مراحل انجام کامپوزیت دندان بصورت زیر می باشد:

    در مرحله‌ی اول، در صورت نیاز هرگونه کار زیبایی و درمانی دندان باید انجام شود مانند لیفت لثه.
    در صورت نیاز یک آماده سازی کوچک روی دندان بیمار انجام می شود.
    انتخاب رنگ کامپوزیت دندان در این مرحله صورت می‌گیرد.
    ایزوله کردن، اسید زدن، شستن و خشک کردن دندان‌ها.
    با استفاده از انواع مختلف کامپوزیت، دندانپزشک شروع به انجام کامپوزیت ونیر می‌کند.
    پالیش کردن و تکمیل ونیر کامپوزیتی.
    شستشوی فیزیولوژیک لثه پس از درمان.

معایب کامپوزیت ونیر

هیچ روش دندانپزشکی زیبایی بدون معایب وجود ندارد ، و روکشهای کامپوزیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. رزین های مورد استفاده در روکش کامپوزیت ونیر به اندازه لمینت دندان سرامیکی قوی نیستند ، بنابراین احتمال تراشیدن و خراشیدن کامپوزیت دندان بیشتر است. از طرف دیگر ، انجام کامپوزیت ونیر نسبتاً آسان است و به یک جلسه دندانپزشکی نیاز دارند. به همین ترتیب ، ونیر کامپوزیت به مرور زمان شفافیت خود را از دست می دهند ، اما جلا دادن مجدد کامپوزیت نسبتاً آسان است.

مسئله بزرگتر این است که ونیرهای کامپوزیت با گذشت زمان تیره تر می شوند و همچنین در برابر لکه گیری آسیب پذیرتر هستند. طول عمر کامپوزیت دندان حدود 7-10 سال است. پس از اتمام عمر کامپوزیت ونیر ، آنها نیاز به تعویض دارند.

در مقایسه ، روکشهای لمینت دندان قوی تر هستند و در برابر آسیب و تغییر رنگ مقاوم تر هستند. طول عمر لمینت دندان نزدیک به 15-20 سال است.

هزینه کامپوزیت دندان چگونه محاسبه می‌شود؟

امروزه قبل از انجام هرکاری ابتدا باید در مورد تمام جوانب آن تحقیق کرد تا مبادا بی‎گدار به آب زده و بعد پشیمان شد. یکی از مواردی که باید همه این موارد را برای انجام آن رعایت کرد، بحث زیبایی می‎‌باشد. امروزه خدمات زیبایی زیادی برای دندان‌ها وجود دارد که باعث می‌شود لبخند شما و در نتیجه چهره‌ی شما زیباتر شود. از جمله مهم‌ترین این خدمات می‎توان به کامپوزیت دندان، بلیچینگ دندان و لمینت دندان اشاره کرد. در صورتی که شما نیاز به انجام کامپوزیت دندان داشته باشید باید قبل از انجام کار، اطلاعاتی راجع به نحوه انجام کار، مدت زمانی که طول می‌کشد تا دندان شما کامپوزیت شود، قیمت کامپوزیت دندان و تاثیری که کامپوزیت روی چهره‌ی شما خواهد گذاشت، کسب کنید. در این مطلب ما سعی کردیم به صورت کاملا شفاف درباره اینکه هر فردی به چند واحد کامپوزیت نیاز دارد و هر واحد کامپوزیت چه قیمتی دارد، صحبت کنیم، زیرا بحث هزینه به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌ی این روزهای هر فردی به شمار می‌آید.

برای اینکه بدانید چه تعداد از دندان‌های شما نیاز به کامپوزیت دارد کافیست در مقابل آینه بایستید و لبخند بزنید. هر تعداد از دندان‌های شما که هنگام لبخند زدن مشخص باشد نیاز به کامپوزیت دارد.

۱۸ مهر ۰۰ ، ۱۱:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آنیل پوریا