مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان
امروزه زیبایی دندان در بین جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا در صورت زیبا بودن دندان، علاوه بر اینکه صورت زیبا می‌شود؛ اعتماد به نفس نیز بالا خواهد رفت. کامپوزیت یکی از روش‌های رایج جهت زیبا سازی دندان‌ها بوده که باید بعد از انجام آن، مراقبت‌های بعدی را نیز مد نظر قرار دهید.
مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان چیست؟
برخی اوقات بواسطه خطرات ناگواری مانند پرت شدن از روی زمین یا تصادف، دندان شکل و زیبایی خود را از دست خواهد داد. در اینصورت جهت ترمیم و زیباسازی دندان باید عمل کامپوزیت را بر روی آن انجام داد. این کار علاوه بر اصلاح طرح لبخند، به بازگردانی زیبایی شما کمک خواهد کرد.
کامپوزیت دندان دارای مزیت‌های زیادی است که با تراش دادن برخی از قسمت‌ها یا بدون تراش دادن انجام می‌شود. این عمل در یک روز یا چهار ساعت به طول می‌انجامد. در صورت عدم مراقبت از دندان بعد از کامپوزیت، ممکن است مواد آن از دندان جدا شود که در اینصورت با اصلاح ونیرهای کامپوزیتی، می‌توانید آن‌ها را به شکل اولیه خود بازگردانید.
بعد از کامپوزیت دندان باید دو دسته مراقبت را مد نظر قرار دهید؛ این دو دسته، مراقبت‌های کوتاه مدت و بلند مدت می‌باشد. مراقبت اولیه جهت حفظ شکل و ظاهر بهتر دندان بوده و به ماندگاری بیشتر آن کمک خواهد کرد.
مراقبت‌های کوتاه بعد از کامپوزیت دندان
این مراقبت‌های کوتاه مدت شامل موارد زیر است:
•    اولین مراقبت به ونیر مربوط است. ونیر به نوعی روکش بوده که بر روی دندان کشیده خواهد شد تا دندان شکل زیبایی به خود بگیرد، گفته می‌شود. ونیر در نقاطی از دندان بکار می‌رود که بیشتر در معرض جویدن هستند. لذا از نقطه ای از اطراف دندان که آمپول بی حسی زده شده باید مراقبت شود؛ مثلا در حین جویدن غذا از آن قسمت زیاد استفاده نشود.
•    جهت اجرای کامپوزیت، دندان باید خشک باشد؛ حتی آب دهان نیز در آن باقی نماند.
•    کامپوزیت طی مراحلی صورت می‌گیرد و معاینات طی این مراحل باید انجام شود. بعد این مدت دندان قریچه و فشار دادن دندان‌ها بر روی هم به هیچ عنوان نباید صورت گیرد.
•    بعد از کامپوزیت یک شبانه روز از مسواک و نخ دندان نباید استفاده کرد و آب یخ و داغ نیز نباید نوشیده شود.
•    از مواد سفید کننده نباید بعد از آن در دندان استفاده شود و غذاها یا نوشیدنی‌هایی مانند الکل و شنسل نباید خورده شود. همچنین توجه کنید دیگر نوشیدنی‌ها را با نی بنوشید.

نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید

مقادیر زیاد الکل باعث می شود سیم باندینگ اتصال دهنده روکش به دندان نرم شود. این عامل باندینگ را در معرض آسیب ، فرسایش و لکه گیری قرار می دهد. این بدان معنا نیست که روکش از بین می رود ، بلکه  آنها  را برای تغییر رنگ مستعدتر می کند.

الکل را می توان در خمیر دندان و دهانشویه نیز یافت. بنابراین ، برچسب این موارد را بررسی کنید و مطمئن شوید محصولات تمیز کننده دندان شما فاقد الکل است.

شکی نیست که روکش لمینت و یا کامپوزیت راهی عالی برای بهبود ظاهر دندان ها است. اگرچه ، کامپوزیت دندان و لمینت برای ماندگاری کامل ساخته نشده اند و در بعضی مواقع حتی بهترین نوع کامپوزیت دندان و لمینت نیز نیاز به تعویض دارند. با استفاده از نکات ذکر شده برای محافظت از کامپوزیت و لمینت می توانید عمر کامپوزیت دندان و لمینت دندان خود را تمدید کنید تا تعویض آن ها برای مدت زمان طولانی به تعویق بیفتد.

مراقبت از ونیر کامپوزیت چیست؟

۱) تا ۷۲ ساعت یا سه روز بعد از انجام کامپوزیت ونیر سعی کنید مواد غذایی رنگی مصرف نکنید یا اگر مصرف میکنید بلافاصله حتی شده با آب خالی شست و شو بدید چون این سه روز کیورینگ کامپوزیت تکمیل میشه و قابلیت رنگ پذیری دارد بعد از طی این سه روز هم بهتر است که بعد از مصرف مواد رنگی این شست و شو انجام بشه.

۲) بهداشت دهان، مسواک منظم و کوثر یعنی حداقل روزی دو بار و جا نیانداختن هیچ قسمتی از دندان ها در پروسه مسواک زدن و همچنین نخ کشیدن صحیح و اصولی بسیار مهم است، بهترین درمان اگر همراه با بهداشت مناسب شما نباشد میتواند رنگ بگیرد یا مشکل دار بشود

۳) گاز زدن مواد غذایی و میوه ها بلامانع است و بدون نگرانی انجام دهید و صرفا تخمه بدلیل فشار مثلثی شکل میتواند باعث پریدگی شود و ممنوع است

۴) در صورت بروز هر گونه مشکل و احیانا التهاب لثه حتما تماس بگیرید.

فرق مراقبت بعد از کامپوزیت با کامپوزیت ونیر سرامیکی چیست؟

تفاوت‌های زیادی بین مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان با ونیر سرامیکی وجود دارد. دندان‌هایی که روکش آن ها با ونیر سرامیکی انجام می‌شود؛ بسیار سخت و محکم هستند؛ به همین دلیل مراقبت‌های آن‌ها متفاوت می‌باشد.
کامپوزیت بر خلاف ونیر سرامیکی با ظرافت، دقت و سخت تر انجام شده؛ به همین دلیل باید بعد از اتمام آن حساسیت بیشتری جهت انجام مراقبت‌ها به خرج داد.