لک شدن کامپوزیت دندان
لک شدن کامپوزیت دندان از جمله مشکلاتی است که گریبان‌گیر بسیاری از افراد شده است به همین دلیل نیز می‌توان گفت که به یک دغدغه بسیار بزرگ برای افرادی که دندان‌هایشان را کامپوزیت کرده‌اند و یا قصد اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت را دارند، تبدیل شده است.
در این مقاله به بررسی عوامل موثر در لک شدن کامپوزیت دندان، جلوگیری از لک شدن و در نهایت رفع لک روی کامپوزیت‌ها خواهیم پرداخت.


درمان و اصلاح لک شدن کامپوزیت دندان
اگر کامپوزیت دندان‌هایتان دچار لک و یا تغییر رنگ شده است، بهتر است هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا از پیشروی آن جلوگیری کنید.
اگر عاج دندان‌ها در زیر کامپوزیت دچار تغییر رنگ شده باشند تنها روش درمان آن، برداشتن کامپوزیت و ترمیم کردن دندان‌ها است.
اگر سطح ونیر کامپوزیت به طور کامل دچار تغییر رنگ شده است، در بیشتر مواقع باید کامپوزیت تعویض شود؛ البته در برخی موارد نیز دندانپزشک به ترمیم کامپوزیت می‌پردازد.
گاهی بین دندان و ونیر کامپوزیت، فاصله ایجاد می‌شود که روش‌های زیادی برای از بین بردن این فاصله وجود دارد و دندانپزشک مناسب‌ترین آن را انتخاب می‌کند اما اگر فاصله ایجاد شده به دلیل از بین رفتن صمغ باشد تنها راه تعویض کامپوزیت‌ها است.

توجه داشته باشید که گوشه‌های ونیر کامپوزیت بسیار آسیب‌پذیر هستند زیرا موادی که برای چسباندن کامپوزیت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نرم‌تر از ونیر است بنابراین طبیعی است که آسیب پذیری بیشتری نسبت به ونیر کامپوزیت داشته باشد. برای جلوگیری از تغییر رنگ گوشه‌های دندان، بهره‌مندی از روش‌هایی مثل پولیش مرتب ونیر‌ها، عدم مصرف نوشیدنی های الکلی و دخانیات، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت مداوم و... تاثیر بسزایی دارد.
همچنین انتخاب یک دندانپزشک ماهر و حرفه‌ای نیز بسیار مهم است چرا‌که چسباندن کامپوزیت به دندان، نیاز به مهارت بسیاری دارد و اگر توسط دندانپزشک غیرحرفه‌ای انجام شود، پس از مدتی با مشکلاتی نظیر لک شدن کامپوزیت دندان مواجه خواهید شد.

میزان رنگ پذیرى کامپوزیت چقدر است؟

رنگ پذیرى کامپوزیت به عوامل زیر بستگى دارد.

١- نوع کامپوزیت : کامپوزیتهاى نانوفیلر سرامیک که داراى فیلرهاى بسیار کوچک در حد نانو هستند، رنگ پذیرى کمترى دارند.

٢-کیفیت پالیش : بعد از چسباندن کامپوزیتها روى دندان، دندانپزشک مى باید انرا صاف و صیقلى نماید و هر چه اینکار دقیقتر باشد، رنگپذیرى کمتر است.

٣- رژیم غذایى بیمار : واضح است که اگر فرد مواد غذایى رنگى بیشتر مصرف کند، رنگ دندانها زودتر زرد مى شود

٤ بهداشت بیمار : هر چه بهداشت بهتر باشد، رنگ پذیرى کمتر است.

از عوامل گفته شده، دو فاکتور مربوط به دندانپزشک و دو فاکتور مربوط به خود فرد است

اثر قهوه بر تغییر رنگ کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان: ثبات رنگ طولانی مدت از عوامل مهم موفقیت در ترمیم های کامپوزیتی می باشد. چنانچه تغییر رنگ در کامپوزیت ها مدت کوتاهی پس از درمان اتفاق بیفتد سبب شکست درمان و نارضایتی بیمار می شود. ثبات رنگ کامپوزیت ها خصوصا در نواحی ای که از نظر زیبایی مهم هستند، بسیار حائز اهمیت است. مهمترین مسئله این است که تغییر رنگ کامپوزیت ها با چشم قابل مشاهده نباشد. این تغییر رنگ می تواند ناشی از  عوامل خارجی مانند نوع تغذیه بیمار مانند نوشیدنی های رنگی مثل چای و قهوه، دهانشویه ها و یا حتی برخی داروها باشد. یا می تواند ناشی از عوامل داخلی مانند جنس و استحکام ماده کامپوزیتی باشد.