علائم و نشانه های عفونت ایمپلنت های دندانی

علائمی که نشان می دهند ایمپلنت دندانی عفونی شده است در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. ما توصیه می کنیم در صورتی که هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، لازم است به یک متخصص کاشت ایمپلنت مراجعه نمایید:

بوی بد دهان: اگر دندان های خود را مسواک می زنید و بوی بد از دهان شما از بین نمی رود، ممکن است عفونت داشته باشید. بعلاوه، ممکن است مزه خیلی بدی داخل دهان خود تجربه کنید، به این معنا که لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید.

تب و درد: عفونت های باکتریایی معمولاً با تب و فشار روی منطقه ای همراه هستند که تحت تأثیر قرار گرفته است. در این صورت، حساسیت دندان ها افزایش پیدا خواهد کرد، و دچار لرز خواهید شد زیرا بدن شما تلاش می کند با باکتری ها مبارزه نماید.

مشکل در جویدن: با ایمپلنت های دندانی، می توانید همه غذاها را به سادگی محض بجوید. اگر در جویدن مشکل دارید، مشکلی وجود دارد که می تواند به معنای وجود عفونت باشد.

لثه های قرمز و متورم: لازم است به دنبال لثه های قرمز و متورم باشید زیرا نشانه های اصلی عفونت هستند. تشکیل و تجمع پلاک دلایل ریشه ای مهمی هستند.

خونریزی یا ترشح چرک: اگر کنار ایمپلنت کاشته شما خونریزی یا ترشح چرک وجود دارد، ایمپلنت دندانی شما عفونی شده است. شاید، متوجه خونریزی هنگام مسواک زدن نیز شده باشید. اگر این مشکل روزها هم تداوم پیدا کند، شما در معرض خطر عفونت باکتریایی قرار دارید.

شل شدن ایمپلنت دندانی: ایمپلنتی که در آن احساس لق شدن یا تکان خوردن وجود داشته باشد، یه این معنا است که عفونی شده است. نکته مهم این است که دندانپزشک شما آن را بررسی کرده و در صورت لزوم کل ایمپلنت را تعویض خواهد کرد.

واکنش های آلرژیک: موادی که در ایمپلنت های دندانی استفاده می شوند شامل تیتانیوم و زیرکونیا هستند. بنابراین، ممکن است به ایمپلنت ها واکنش آلرژیک نشان دهید.‌

عفونت ایمپلنت دندان

در بیشتر موارد ، عفونت ایمپلنت دندان بسیار جزئی است و به راحتی با مصرف یک دوره ی آنتی بیوتیک درمان می شود. اگر نسبت به درمان عفونت ایمپلنت اقدام نشود، ماندگاری ایمپلنت به خطر می افتد و ممکن است منجر به شکست و نارسائی ایمپلنت دندان شود. بنابراین بهترین حالت این است که نسبت به خطرات و علائم عفونت ایمپلنت دندان آگاهی داشته باشید و در صورت بروز آن اقدامات بهنگام و مراقبت های لازم پس از آن صورت گیرد. درمان بهنگام عفونت ایمپلنت دندان می تواند خطر ایمپلنت ناموفق و شکست درمان را برطرف کند.

روش جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

با توجه به  تجربه متخصص ایمپلنت دندان ما،مهم‌ترین ریسک‌های کاشت ایمپلنت عبارتند از:

    زخم و جراحت حین کاشت
    جوش خوردن ناموفق ایمپلنت به استخوان فک
    عفونت
    ترک خوردن یا شکستگی تاج دندان
    لق شدن ایمپلنت

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

احساس درد و ناراحتی بعد از ایمپلنت دندان برحسب گستردگی جراحی معمولی است. اگر دندانپزشک شما بعد از عمل برای شما مسکن تجویز نکرد یعنی میزان درد و ناراحتی شما کم خواهد بود. زمانی که احساس ناراحتی و درد بعد از ایمپلنت دندان کردید میتوانید از ایبوپروفن یا تینول استفاده کنید. بعد از 3 تا 5 ساعت بعد از ایمپلنت دندان بی حسی از بین میرود و احساس ناراحتی خواهید کرد. پس بهتر است قبل از اینکه بی حسی از بین برود از غذای نرم و دوز اول داروی تجویزی پزشک که ضد درد است مصرف کنید. در حین انجام ایمپلنت ممکن است کمی درد احساس کنید که این درد طبیعی بوده و معمولا بین 6 تا 10 روز پس از جراحی ادامه دارد که می‌توانید با تجویز دندانپزشک خود از داروهای مسکن استفاده کنید. همچنین اگر تورم در دهان و لثه‌ خود احساس کردید بعد از گذشت 3 الی 5 روز کاهش و بهبود می‌یابد.