شل شدن چسب لمینت دندان
استفاده از لمینت برای زیبایی و اصلاح طرح لبخند علاوه بر اینکه با استقبال خوبی مواجه شده، ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. یکی از این عوارض شایع شل شدن چسب لمینت دندان است. این اتفاق می‌تواند در مراحل مختلفی رخ دهد. از جمله چند روز بعد از تراش دندان و چسباندن لمینت، یا چند سال بعد از نصب روکش‌های ونیر. به همین دلیل بهتر است با عوامل و عوارض افتادن لمینت آشنا شده تا بتوانید در زمان درست اقدامات لازم را انجام دهید.
عوامل شل شدن چسب لمینت دندان
لمینت دندان با روش‌هایی انجام می‌شود که تا حد امکان از افتادن یا صدمه به آن پیشگیری شود. اما به هر حال به دلایل زیر ممکن است شل شدن چسب لمینت دندان رخ دهد:
1.    یکی از اصلی‌ترین مراحل نصب لمینت مرحله باندینگ ابتدایی آن است که متخصص بداند هر کدام از دندان‌ها را تا چه حدی تراش داده یا اینکه روکش‌ها را در چه فاصله‌ای از لثه بچسباند. به همین دلیل اگر دندان‌پزشک شما به اندازه کافی مهارت و تجربه نصب لمینت را نداشته باشد و در زمان تراش و برقراری پیوند بین روکش و دندان، نکات لازم را رعایت نکند، با هر بار جویدن غذا امکان شل شدن چسب لمینت دندان وجود دارد.
2.    اگر مواد اولیه مرغوبی را برای روکش لمینت انتخاب نکرده باشید احتمال بروز این اتفاق تا چند برابر افزایش می‌یابد. ممکن است برخی از متخصصان از مواد تقلبی در این پروسه استفاده کنند که این کار برخلاف تعهدات پزشکی است. یا اینکه خود فرد برای کاهش هزینه‌ها از دندان‌پزشک بخواهد از مواد درجه دو و سه برای لمینت استفاده نماید.
3.    گاهی پیش می‌آید به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، فرد دچار پوسیدگی یک یا چند دندان شده و پیوند بین روکش و دندان آسیب دیده و شل گردد.
4.    تحلیل لثه نیز یکی دیگر علل رایج شل شدن لمینت است. این بیماری در برخی از افراد به خاطر زمینه ارثی و ژنتیکی رخ می‌دهد. البته عدم رعایت نکات بهداشتی نیز می‌تواند این بیماری را تشدید کند و منجر به بروز زودهنگام آن شود.
5.    برخی افراد عادات نامناسبی را به طور مداوم تکرار می‌کنند. مثلاً جویدن ناخن‌ها یا دندان قروچه به‌شدت روی دوام لمینت اثر می‌گذارد. عده‌ای نیز از دندان‌های خود استفاده ابزاری کرده و چیزهای فلزی و نامتعارف را با دندان فشار می‌دهند.
6.    متخصصان دندانپزشکی به زیبا جویانی که لمینت را برای ترمیم معایب دندان خود انتخاب می‌کنند، توصیه‌های تخصصی برای پیشگیری از ضربه به دندان می‌کنند. زیرا ضربات ناگهانی در هنگام تصادف یا ورزش می‌تواند این پیوند را سست کند. یا حد در مراحل شدیدتر باعث شکستن و افتادن لمینت گردد.
7.    فرسوده شدن روکش‌های لمینت یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند این اتصال را شل کند. زمانی که عمر مفید لمینت یا چسب‌های پیوند دهنده به پایان رسیده باشد. هر لحظه امکان دارد لمینتها شل شوند یا حتی از دندان جدا گردند.

باز شدن چسب لمینت دندان
باز شدن چسب لمینت دندان یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که دندان‌هایشان را لمینت کرده‌اند و یا در آینده نزدیک تصمیم به این کار دارند.

طول عمر لمینت دندان در مقایسه با کامپوزیت، بسیار بیشتر است اما اگر دهان و دندان در شرایط مساعدی قرار نداشته باشد و فرد به خوبی از آن‌ها مراقبت نکند شاهد بروز مشکلاتی نظیر باز شدن چسب لمینت دندان، شکستگی، تغییر رنگ و... آن خواهد بود.

چه افرادی نمی‌توانند دندان‌های خود را لمینت کنند؟

درست است که برای استفاده از روش لمینت، محدودیت چندانی وجود ندارد اما با این حال نیز در برخی از موارد، روش لمینت برای بعضی از افراد، جوابگو نیست و باید روش‌های دیگری را برای اصلاح طرح لبخند خود انتخاب کنند.

در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

    دندان‌های پوسیده: برای لمینت کردن دندان، باید سطح دندان تراشیده شود. دندان‌هایی که دارای پوسیدگی وسیعی هستند، از استحکام لازم برای نگهداری پرسلن ونیر برخوردار نیستند. درواقع با تراشیدن دندان‌های پوسیده، به دلیل عدم وجود بافت سالم در سطح دندان، پس از مدتی دچار شکستگی‌های وسیع و گسترده می‌شوند.
    بیماری لثه فعال: اگر شخصی بیماری لثه فعال دارد، ابتدا باید نسبت به درمان آن اقدام کند و سپس اصلاح طرح لبخند با لمینت را انجام دهد؛ در غیر این صورت پس از مدت کوتاهی لمینت دندان با شکست مواجه خواهد شد.
    عدم وجود مینای کافی روی دندان: همانطور که گفته شد، برای انجام لمینت، قسمتی از مینای دندان تراش می‌خورد؛ بنابراین اگر دندان‌های فرد دارای مینای کافی نباشند به هیچ عنوان کاندای مناسبی برای لمینت دندان نیستند.
    افرادی که دندان قروچه می‌کنند: از جمله عادات آسیب‌زا که هم صدمات جدی به دندان‌های طبیعی وارد می‌کند و هم پرسنل ونیر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، دندان قروچه است. دندان قروچه همانطور که باعث سایش سطح دندان می‌شود و به مرور دندان را دچار ساییدگی می‌کند، در طولانی مدت سبب شکستن و یا ایجاد ترک در سطح روکش می‌شود.

درست است که لمینت‌ها مقاومت بالایی در برابر لکه دارند اما فشار و ضربه، دشمن اصلی ونیر است و باعث شکستن و ترک خوردن آن می‌شود.

نکته: اگر قصد اصلاح طرح لبخند با لمینت را دارید، حتما توجه داشته باشید که به دندانپزشک ماهر و با‌تجربه‌ای مراجعه کنید چرا که نصب لمینت‌ها علاوه بر دانش، نیازمند مهارت و تجربه بسیاری است؛ و اگر توسط دندانپزشک حرفه‌ای انجام نشود پس از مدت زمان کوتاهی، پرسنل ونیر از روی دندان جدا می‌شود یا مشکلاتی مانند شکستگی، ترک و... آن را تهدید می‌کند.