تکنیک لیرینگ در کامپوزیت دندان
زمانی که افراد می خواهند بهترین روش را برای اصلاح طرح لبخند انتخاب کنند، مطمئنا با تکنیک لیرینگ در کامپوزیت دندان مواجه می شوند؛ بنابراین اولین سوالی که در ذهنشان ایجاد می شود این است که تکنیک لیرینگ در کامپوزیت دندان چیست؟ و چه مزیتی نسبت به دیگر روش‌ها و تکنیک‌ها دارد؟
در این مقاله به تفصیل درباره این تکنیک بحث خواهیم کرد؛ بنابراین اگر از طرفداران روش کامپوزیت دندان هستید، این مقاله برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

آشنایی با تکنیک لیرینگ در کامپوزیت دندان
دو روش کامپوزیت دندان و لمینت، از روش‌های بسیار پرطرفدار در اجرای طرح لبخند هستند که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؛ برخی از این تفاوت‌ها سبب شده است این دو روش، رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.
به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های لمینت و کامپوزیت دندان، رنگ طبیعی است که سبب محبوبیت لمینت نسبت به کامپوزیت شده است.
در گذشته رنگ غیر‌طبیعی کامپوزیت به یکی از اصلی‌ترین معایب آن تبدیل شده بود اما با گذشت زمان و ظهور روش‌ها و تکنیک‌های جدید، کامپوزیت توانست ضعف‌ها و عیب‌های خود را تصحیح کند بنابراین همچنان در میدان رقابت باقی بماند.
تکنیک لیرینگ در کامپوزیت دندان، در جهت رفع این مشکل ابداع شد که در ادامه با آن و نحوه انجام آن آشنا خواهید شد.

اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند مجموعه‌ای از درمان‌های زیبایی است‌که درنهایت به ایجاد لبخندی زیبا منجر میشود. فرآیند اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند، لثه های ناصاف و بدشکل را اصلاح و مشکلات دیگر دندان را برطرف مینماید. همچنین اصلاح طرح لبخند میتواند بطور چشمگیر طول، عرض، رنگ و شکل دندان هارا تغییر دهد تا ظاهری شاداب و متناسب داشته باشید. طراحی لبخند فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه با انجام این درمان عملکرد سیستم جونده ما نیز بهبود می‌یابد.

عده ای تصور می کنند سفیدترین رنگ بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان طبیعی است در صورتی که این یک باور غلط است زیرا لبخند های سفید و درخشانی که در تلویزیون می بینید در دنیای واقعی غیر طبیعی اند. در ادامه چند قانون مهم که هنگام انتخاب رنگ کامپوزیت دندان باید مد نظر داشته باشید را بیان می کنیم :

اگر رنگ پوست شما تیره است باید از سایه‌ها و درجه‌های طبیعی‌تر رنگ استفاده کنید. هرچه کنتراست ایجاد شده بیش تر باشد دندان ها درخشان تر دیده می شوند بنابراین سعی کنید سایه های رنگی طبیعی تر انتخاب کنید نه رنگ های درخشان.

اگر رنگ پوست شما روشن است، بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان رنگ های سفید روشن است زیرا در این افراد بین رنگ پوست و رنگ دندان‌ها کنتراست زیادی ایجاد نمی‌شود. بهترین رنگ برای این افراد رنگ B2 است.

به سفیدی رنگ چشم خود دقت کنید. اگر رنگی که انتخاب می کنید از سفیدی چشم شما سفیدتر باشد، دندان‌هایتان یک حالت غیرطبیعی پیدا می‌کند و کامپوزیت ونیر شما طبیعی به نظر نمی رسد. سفیدی چشم، نزدیک‌ ترین و دقیق‌ترین منبع برای تشخیص رنگ دندان‌هااست.

برای سفیدی طبیعی و واقعی در کامپوزیت دندان طبیعی می توانید از تکنیک رنگ لایه به لایه استفاده کنید. اگر دقت کرده باشید دندان های واقعی نیز درجه بندی رنگی دارند به گونه ای که لبه های دندان شفاف و اواسط و میانه های دندان مات است. می توانید رنگ های سفید را انتخاب کرده و با استفاده از تکنیک کامپوزیت لیرینگ به آن ظاهری طبیعی بدهید.

چه کسانی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده کنند:

تقریبا بیشتر افراد می توانند از کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. باید دانست که روشهای دندانپزشکی زیبایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان روی دندان هایی که اساسا سالم هستند کاربرد دارد. در واقع کامپوزیت و لمینت تنها برای برطرف نمودن مشکلات زیبایی دندان ها مانند رفع کجی دندان هاف فاصله ی بین دندان ها و... بکار می روند و در مورد مشکلات درمانی و عملکردی دندان ها نمی توانند کارایی داشته باشند. به همین دلیل برای دریافت کامپوزیت و لمینت ابتدا متخصص دندانپزشکی زیبایی وضعیت دندان های شما را ارزیابی می کند و در صورتی مشکل اساسی دندان نداشته باشید این روشها را روی دندان های شما اعمال می کند. برای کسانی که مشکلات دندانپزشکی از قبیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، کجی شدید دندان ها و... دارند ابتدا باید با روشهای دیگر دندانپزشکی این مشکلات برطرف شوند سپس برای زیبایی دندان ها از روشهای دندانپزشکی زیبایی کامپوزیت دندان و لمینت دندان استفاده شود. بطور کلی افرادی که مشکلات زیر را داشته باشند ،تا زمان برطرف نمودن مشکل، نمی توانند کاندید خوبی برای دریافت کامپوزیت دندان و لمینت دندان باشند.